Iedereen wil dat de gast zich bijzonder voelt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar als iedereen even bijzonder is? Onlangs was Pretwerk te gast als VIP bij de dinnershow Aalsmeer waar er echt werk is gemaakt van een VIP-aanpak. Na afloop spreken we met manager Ernst Jan over de keuzes die hierin gemaakt zijn. Iedereen wil dat de gast zich bijzonder voelt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar als iedereen even bijzonder is? Onlangs was Pretwerk te gast als VIP bij de dinnershow Aalsmeer waar er echt werk is gemaakt van een VIP-aanpak. Na afloop spreken we met manager Ernst Jan over de keuzes die hierin gemaakt zijn. dinnershow 1VIP ontvangst bij Studio's Aalsmeer

Een VIP-ontvangst begint bij de dinnershow al op de parkeerplaats. Met een VIP-uitnodiging is een plekje voor je gereserveeerd pal naast de ingang. Bij de entree krijgt de VIP een eigen ontvangst. Waar de gewone bezoeker naar de garderobe loopt om zijn/haar jas afte geven, worden de jassen van de VIP aangenomen bij de ingang en kun je meteen doorlopen naar de piano bar voor een aperitief. Het meest bijzondere onderdeel van de VIP aanpak vind plats in het restaurant waar een beperkt aantal tafeltjes op het verhoogde deel zijn geplaatst waar ook de (bekende) artiesten optreden. Die staan dus aan je tafel, en ook al 'heurt het niet' het is wel leuk om daar een selfie van te maken. Na afloop van de bijzondere avond gingen we in gesprek met marketing communicatie manager Ernst-Jan Beck om een toelichting te krijgen op de VIP aanpak van Studio's Aalsmeer. Want dat bleek hier zeker geen gedegradeerd begrip! [gallery link='file' ids="42546,42547,42548,42549,42550,42551"] Jullie hebben de dinnershow flink aangepast. Hebben jullie daarbij ook specifiek rekening gehouden met het VIP segment? Beck: "Iedereen is een VIP, dat klinkt cliché, maar alleen door het zo te benaderen garandeer je alle bezoekers een onvergetelijke avond uit. In de basis is de show dan ook voor iedereen gelijk: 4-gangen dinnershow, theaterspektakel, afterparty met topartiesten en een onbeperkt drankarrangement. Uiteraard is er verschil in arrangementen en we zorgen ervoor dat VIP’s (arrangementen van €175 p.p.) een avond krijgen waar het aan niets ontbreekt. Dat realiseren we o.a. door aanvullende service zoals een tafel op een bijzondere plek; VIP gasten ontvangen een speciaal champagne ontvangst in de Pianobar; een eigen gastheer/vrouw; speciaal menu gemaakt door de chef; luxe wijnen; placering in het midden van het spektakel en een drankarrangement incl buitenlands gedestilleerd. Over het algemeen brengt showproducent Frank Wentink ook een persoonlijk bezoek aan de tafels van de VIP’s. Hij is een ware gastheer en dit wordt vaak gewaardeerd." In de praktijk is VIP vaak een begrip dat onderhevig is aan inflatie. Bij jullie ontdekte ik dat je de term ‘VIP’ zeer serieus aanpakken. Wat zijn volgens jou de basis ingrediënten (belangrijkste uitgangspunten) voor een VIP-aanpak? Beck: Ten eerste: het mag de gast letterlijk aan niets ontbreken/complete ontzorging en ten tweede: het moet persoonlijk en oprecht zijn. Het voorbeeld dat choreograaf Marc Forno, producent Frank Wentink of iemand uit het MT van Studio’s Aalsmeer VIP gasten persoonlijk opzoekt om te vragen hoe de avond gaat wordt erg gewaardeerd. Daarnaast zijn de aanvullende diensten van een uitzonderlijk hoog niveau en zijn we bereidt daarin te investeren. Een VIP arrangement kost ons ook vaak veel geld, maar het is een visitekaartje dat we willen afgeven en hopelijk leidt dat tot mond-tot-mond, ambassadeurs of nieuwe opdrachten." Haal je met het VIP aanbod ook een nieuwe doelgroep in huis? Beck: "Absoluut. Het VIP arrangement bieden wij geregeld aan aan potentiële opdrachtgevers. Ze krijgen een goed totaalbeeld van wat we in huis hebben en wat de mogelijkheden zijn in Studio’s Aalsmeer. Daarnaast zijn organisaties en ouderen die iets te vieren hebben, zoals bijvoorbeeld een jubileum ook een bewuste doelgroep. Zij neigen vaak naar een VIP arrangement. Wij zijn dan het visitekaartje voor het bedrijf/persoon in kwestie en op aanvraag kunnen we de show ook aanpassen naar hun wensen, zoals bedrijfsvermelding, spotlight moment met bloemetje, zangeressen aan tafel etc." De bijzondere aandacht voor de VIP gast brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Bovendien is het segment kleiner dan de reguliere gast (schaalnadelen). Hebben jullie van tevoren een kosten baten analyse gemaakt, specifiek voor VIP-gasten? Beck: "Prijsdifferentiatie is belangrijk, vandaar de vier arrangementen. Het VIP arrangement is een logisch arrangement in onze strategie. Daarnaast weten we op het servetje nauwkeurig wat een arrangement ons kost. We hebben geleerd van de bezoekersaantallen, verkoopcijfers en gemiddelde uitgaves van onze bezoekers de laatste jaren. Op basis daarvan hebben we de allotment per arrangement en per show bepaald. Hier kunnen we ook mee spelen in de verschillende seizoenen om de verkoop te stimuleren." Meer informatie: www.studiosaalsmeer.nl/dinnershows