In juni start namelijk 'The Tourist Tram', een nieuwe verbinding met historische trams tussen het centrum en de zee. Toeristen kunnen met een kaartje voor één of meer dagen onbeperkt in- en uitstappen. Den Haag biedt hiermee – voor Nederland – een unieke attractie. In juni start namelijk 'The Tourist Tram', een nieuwe verbinding met historische trams tussen het centrum en de zee. Toeristen kunnen met een kaartje voor één of meer dagen onbeperkt in- en uitstappen. Den Haag biedt hiermee – voor Nederland – een unieke attractie.

[caption id="attachment_42313" align="alignright" width="286"]tourist tram den haag (foto: Maurice Haak, Den Haag Marketing)[/caption] The Tourist Tram is het resultaat van een uitvraag van de gemeente onder ondernemers om met ideeën voor een toeristische hop-on hop-off verbinding te komen. Het Haags Openbaar Vervoer Museum is uiteindelijk door de gemeente geselecteerd om deze nieuwe verbinding te verzorgen. De gemeente liet zich daarbij adviseren door een onafhankelijke adviescommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de toeristische sector in Den Haag. Typisch Haags The Tourist Tram is een typisch Haagse tram: crèmekleurig met groene bies, zoals deze vroeger ook in de stad rondreden. De route verbindt de historische binnenstad, het toekomstige Museumkwartier rond het Lange Voorhout, het Vredespaleis en het Kurhaus met elkaar en voert terug via onder meer de internationale zone en het Gemeentemuseum/Omniversum. In 2016 rijdt The Tourist Tram gedurende de zomerperiode de hele week, en verder in de weekenden en op feestdagen, elk halfuur tussen 09:30 en 17:30 uur. Een dagkaart voor onbeperkt in- en uitstappen gaat 14 euro kosten, een tweedagenkaart 18 euro. Kinderen tot 12 jaar kunnen voor 5 euro twee dagen mee. HTM-directeur Jaap Bierman laat weten het initiatief van harte te ondersteunen: "HTM, trams en Den Haag zijn al ruim 150 jaar onlosmakelijk met elkaar verbonden." Door de samenwerking met HTM is een betrouwbare dienstregeling mogelijk. Bijkomend voordeel van een tram ten opzichte van een hop-on hop-offbus is dat deze vrijwel geen last heeft van verkeersdrukte of files. Toeristen kunnen daardoor gemakkelijk het strand, een trekpleister of attractie bezoeken. Wethouder Karsten Klein (Economische zaken): "Den Haag trekt jaarlijks steeds meer bezoekers en is daarmee een toeristische stad van kaliber. Daar hoort een goede hop-on hop-offverbinding bij. Maar dan wel een originele, Haagse variant die stad en strand met elkaar verbindt: de historische tram dus, met een audiotoer die, behalve in verschillende andere talen, ook in het Haags beschikbaar is." Menno Yap van het Haags Openbaar Vervoer Museum: "We hebben een loods vol prachtig materieel, maar het allermooiste blijft natuurlijk om een tram echt te zien rijden. Met The Tourist Tram kunnen we inwoners én bezoekers van de stad laten meegenieten van onze historische trams. En bij speciale gelegenheden zoals Prinsjesdag en Koningsdag kunnen we eventueel ook andere bijzondere trams inzetten!" Uitvraag In totaal hebben zeven aanbieders een voorstel gedaan voor een Haagse hop-on hop-offverbinding. Uitgangspunten waren onder meer dat er een kostendekkende exploitatie en een betrouwbare dienstregeling moesten zijn en dat het voorstel zou passen bij Den Haag. De keuze voor het vervoermiddel was vrij. Voor de aanbieder met het beste voorstel was een eenmalige subsidie van 100.000 euro beschikbaar. De adviescommissie heeft unaniem gekozen voor het plan van het Haags Openbaar Vervoer Museum. Meer informatie: www.denhaag.com