Aan de start van het seizoen telt de kust 152 ‘jaarrondpaviljoens’ op een totaal van 321. Dat is een stijging van 9 jaarrondpaviljoens ten opzichte van vorig jaar. Deze bedrijven mogen het hele jaar door blijven staan en hoeven dus niet, zoals de seizoensbedrijven, te worden verwijderd in de wintermaanden. In totaal zijn er dit seizoen 26 paviljoens (op)nieuw gebouwd. Aan de start van het seizoen telt de kust 152 ‘jaarrondpaviljoens’ op een totaal van 321. Dat is een stijging van 9 jaarrondpaviljoens ten opzichte van vorig jaar. Deze bedrijven mogen het hele jaar door blijven staan en hoeven dus niet, zoals de seizoensbedrijven, te worden verwijderd in de wintermaanden. In totaal zijn er dit seizoen 26 paviljoens (op)nieuw gebouwd. strand zandvoortCulinair niveau Omdat er steeds meer een hapje wordt gegeten langs de kust, is het mogelijk te investeren in een betere keuken. Het culinair niveau langs de kust stijgt daarom snel. Dat zien de ondernemers volgens Stephan van der Stee van Strand Nederland terug in de boekingen voor dit weekeinde. “Veel ondernemers geven aan al tijden vol gereserveerd te zijn met Paasontbijten en –brunches. De ontwikkeling is al een tijdje gaande, maar de gasten weten het strand nog meer dan voorheen te vinden als culinaire bestemming. Dat zorgt ook met minder weer voor gezonde aanloop.” KHN-woordvoerder Joris Prinssen: “De strandpaviljoens hebben veel aandacht voor nieuwe hapjes en drankjes in een trendy omgeving waar een relaxte sfeer is met prettig muziek. Dat wordt gewaardeerd door de gasten.” Buitenlandse bezoekers De Nederlandse kust is een economische motor vanwege de grote aantrekkingskracht op buitenlandse bezoekers. Met name bij Duitsers en Belgen is de Nederlandse kust populair. Uit het onderzoek ‘kustmonitor 2015’ van NBTC Holland Marketing bleek dat vorig jaar bijna 2,3 miljoen buitenlandse bezoekers aan de Nederlandse kust verbleven. Bijna 1,6 miljoen Duitsers en bijna 420.000 Belgen vonden hun weg naar het strand. In totaal gaven de buitenlandse bezoekers daarbij bijna 1,2 miljard euro uit. De goede fiets- en wandelmogelijkheden, goede bereikbaarheid, vriendelijke bevolking en weids uitzicht worden als sterke punten van de Nederlandse kust genoemd. Bron: persbericht Koninklijke Horeca Nederland