Tussen 2011 en 2015 heeft de Nederlandse cruisemarkt een aanzienlijke groei doorgemaakt. In deze vijf jaar nam het aantal passagiers gemiddeld 7,5% toe – inclusief een daling van 2,6% in 2015. Voor 2016 worden meer bezoeken verwacht van cruiseschepen aan Amsterdam en Rotterdam. Tussen 2011 en 2015 heeft de Nederlandse cruisemarkt een aanzienlijke groei doorgemaakt. In deze vijf jaar nam het aantal passagiers gemiddeld 7,5% toe – inclusief een daling van 2,6% in 2015. Voor 2016 worden meer bezoeken verwacht van cruiseschepen aan Amsterdam en Rotterdam. cruise2Lichte daling in 2015 Maakten in 2014 nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 voor een cruise. Deze terugloop is te verklaren vanuit de verschuiving van in- en ontschepingshavens verder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren. 2016 biedt een gunstig perspectief voor de Nederlandse markt, met nieuwe cruiseschepen die de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen. Marlies Grent, National Director CLIA Nederland, over de Nederlandse cruisemarkt: “In 2011 begon hier de opmars en hoewel de afgelopen twee jaar iets minder Nederlanders op cruise gingen, zijn we positief over 2016. Er komen weer meer schepen naar Nederland en dat gaat zeker bijdragen aan het aantal boekingen." De cruisesector denkt ook te kunnen profiteren van onrust in diverse populaire vakantielanden. Grent: "Het is een pré dat rederijen niet gebonden zijn aan vaste routes; als de situatie dat vereist, kan een bestemming worden vermeden. Er is echter nog veel onbekendheid over vakantie op een cruiseschip en daar ligt een belangrijke doelstelling voor de branche.’ Internationale groeisector In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van 3% ten opzichte van het voorgaande jaar. Sinds 2008 is de Europese cruisemarkt zelfs met maar liefst 49% gegroeid. Meer informatie: www.clia.nl