Twee bedrijven met activiteiten in de recreatiesector zijn doorgedrongen tot de top 10 van klantvriendelijkste bedrijven: de ANWB en Landal GreenParks. Zij zijn in de race voor de titel 'Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland'. Beide organisaties wisten deze titel in het verleden al eens te veroveren. Op 21 april wordt de winnaar bekend gemaakt. Twee bedrijven met activiteiten in de recreatiesector zijn doorgedrongen tot de top 10 van klantvriendelijkste bedrijven: de ANWB en Landal GreenParks. Zij zijn in de race voor de titel 'Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland'. Beide organisaties wisten deze titel in het verleden al eens te veroveren. Op 21 april wordt de winnaar bekend gemaakt.

[caption id="attachment_41863" align="alignright" width="225"]Commercieel directeur Landal Erik van Essen: "“Uiteraard vinden we het fantastisch om ook dit jaar bij de top van de Klantvriendelijkste Bedrijven te behoren; het is een geweldig compliment voor al onze medewerkers, die elke dag klaar staan om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen.” Commercieel directeur Landal Erik van Essen: "“Uiteraard vinden we het fantastisch om ook dit jaar bij de top van de Klantvriendelijkste Bedrijven te behoren; het is een geweldig compliment voor al onze medewerkers, die elke dag klaar staan om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen.”[/caption] De overige 8 genomineerden zijn: Coolblue, EMTÉ Supermarkten, Gall & Gall, ICI Paris, Jan Linders, KLM. Rituals en Simyo. De winnaar van 2014, ANWB, is het enige bedrijf dat vorig jaar ook in de top-10 stond. Oud-winnaar Landal Greenparks is ook een constante factor in de top-10, maar haalde in 2014 de nominatiegrens niet. In de top 50 komen we nog twee bedrijven tegen uit de gastvrijheidsindustrie: Van der Valk (11), ARKE (38), Gouden regels van klantvriendelijkheid De nominaties zijn gebaseerd op de zes Gouden Regels van klantvriendelijkheid:

  • beschikbaarheid,
  • beloftes nakomen,
  • niet onnodig lastigvallen,
  • niet moeilijk doen over formaliteiten,
  • fouten toegeven en oplossen en
  • oprechte betrokkenheid bij de klant.

Piksen: “Bedrijven hebben inmiddels geleerd dat ze niet moeilijk moeten doen over formaliteiten. Gemiddeld wordt deze Gouden Regel met een 7,5 het hoogst beoordeeld. De kansen liggen bij oprechte betrokkenheid. Deze regel scoort met een 7,1 gemiddeld het laagst. Er is zelfs maar één organisatie die hoger dan een 8 scoort. Werk aan de winkel dus. Zorg dat je medewerkers plezier hebben in wat ze doen, dat waarderen klanten enorm.” Over het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland vindt sinds 2007 jaarlijks plaats. Het initiatief van SAMR (SmartAgent MarketResponse) en Beeckestijn Business School is ontstaan naar aanleiding van het boek Kloteklanten van Egbert Jan van Bel. Aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaat een online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. De respondenten worden willekeurig geselecteerd uit De Onderzoek Groep, het consumentenpanel van SAMR. In 2015 zijn er ruim 46.000 waarnemingen opgehaald. Het onderzoek is in 2015 voor het eerst continu uitgevoerd, waardoor er meer waarnemingen zijn opgehaald en meer bedrijven de ondergrens van 100 waarnemingen hebben gehaald. Meer informatie: www.samr.nl/klantvriendelijkste-bedrijf-van-nederland