We hebben 2015 inmiddels achter ons liggen. Een jaar waarin het consumentenvertrouwen steeg en er eindelijk weer sprake was van positieve groeiverwachtingen. De gevolgen hiervan merkten wij (red. ZKA leisure) goed in onze groeiende opdrachtenportefeuille: gemeenten en ondernemers maken weer plannen, actualiseren hun strategie, willen zo snel mogelijk concreet aan de slag en willen hierbij ondersteund worden. We hebben 2015 inmiddels achter ons liggen. Een jaar waarin het consumentenvertrouwen steeg en er eindelijk weer sprake was van positieve groeiverwachtingen. De gevolgen hiervan merkten wij (red. ZKA leisure) goed in onze groeiende opdrachtenportefeuille: gemeenten en ondernemers maken weer plannen, actualiseren hun strategie, willen zo snel mogelijk concreet aan de slag en willen hierbij ondersteund worden.

Dit roept ook vragen op:

  • Gaan we nu een periode van grote bloei tegemoet zien in de vrijetijdsmarkt of ligt dit toch genuanceerder?
  • Welke deelsectoren gaan wel en welke gaan niet of veel minder profiteren?
  • En wat zijn hierbij verklarende factoren?

Onderstaand het perspectief voor een aantal deelsectoren/gebieden waarin ZKA actief is:. [caption id="attachment_41246" align="alignright" width="269"]Bioscoop De Hallen Amsterdam Bioscoop De Hallen Amsterdam[/caption] Uitgaan: betaalbare beleving is in, dure uitgaansvormen blijven achter We zien dat de markt snel aantrekt, maar dat de consument kritisch blijft. Beleving tegen een betaalbare prijs is in opmars. O.a. bioscopen en gethematiseerde restaurants (bijv. Happy Italy) spelen hierop in met veel capaciteit en keuzemogelijkheden, ruime openstellingstijden en een goede marketing. Dure vormen van uitgaan zoals casino-, musicalbezoek en sterrenrestaurants, waarbij de uitgaven kunnen oplopen tot meer dan € 100 p.p. hebben het lastig. Alleen bij echte meerwaarde of schaarste (vgl. concert U2, musical Soldaat van Oranje, de echte topkok) is de gast bereid extra te betalen. Hotellerie: Amsterdam groeit stevig door, elders grote verschillen Het aantal overnachtingen zet door, evenals de gemiddelde kamerprijs en -bezetting. Vooral door de sterke groei van Amsterdam, dat in alle markten goed scoort (zakelijk, internationale Holland toerisme, congressen, events). In regio’s die afhankelijk zijn van slechts één of twee deelmarkten en vooral van de binnenlandse toeristische vraag, zijn de perspectieven minder goed. Hier zien we veelal wel groei van de overnachtingen maar achterblijvende bezettingen en prijzen. Hier moet gewaakt worden voor overcapaciteit. Kansen zijn er voor hotels die zich richten op de opkomende zorgmarkt, hotels met veel eigen ‘content’ (wellness, bioscopen, casino, fitness etc.) en ‘vervangingsvraag’ in gebieden met sterk verouderd hotelaanbod. [caption id="attachment_36106" align="alignright" width="300"]Keukenhof speelde in 2015 in op het Van gogh jaar Keukenhof speelde in 2015 in op het Van gogh jaar[/caption] Themaparken: groei mogelijk door inkomend toerisme en events Uit analyses blijkt dat deze markt nog maar licht groeit in volume en dat de prijsstijgingen de inflatie nauwelijks bijhouden. Tijd dus voor scherpere keuzes in doelgroepen, in bereik en in openstelling. Voor de top 10 zijn er kansen voor het aantrekken van buitenlandse markten als we kijken naar de kwaliteit, ook in Europees perspectief. Efteling en Keukenhof en parken in de grensgebieden zijn hier al mee bezig. Anderen kunnen hun focus en doelgroep versterken door meer events te ontwikkelen die aansluiten bij hun core business en aansluiten op bestaande doelgroepen (bijv. Walibi). Stadsbezoek: inzetten op cultuur, langlopende events en meerdaags bezoek Het stadsbezoek groeide de afgelopen jaren zeer beperkt en liep op veel plekken zelfs terug. De recessie en problemen in de detailhandel - doorgaans een belangrijke trekker voor stadsbezoek- waren hier debet aan. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer steden cultuur en langlopende events inzetten om zich te onderscheiden en extra bezoek te trekken. Mooie voorbeelden zijn de kerstactiviteiten in Valkenburg (‘Kerststad Valkenburg’) en Maastricht (‘Magisch Maastricht’) die een maandlang duren en waardoor in beide steden december ook een topmaand geworden is voor de hotellerie. Ook ‘Amsterdam Lightfestival’ en ‘Glow Eindhoven’, beide geprogrammeerd in de doorgaans rustige wintermaanden laten forse bezoekersaantallen zien. Tot slot zien we dat ook steeds meer musea, al dan niet in collectief verband, een bijdrage leveren aan de hernieuwde groei van het stadsbezoek met een slimme marketing en bijzondere exposities. Naast de Amsterdamse musea, zien we hier o.a. ook de Fundatie Zwolle en de Leidse musea als succesvolle trekkers van nieuw (meerdaags) bezoek.   Met dank aan: Gré Beekers, g.beekers@zka.nl of 06-5126 5401 ZKA Leisure kan helpen om in kaart te brengen welke groeiperspectieven er zijn voor uw stad, regio of bedrijf; en hoe je deze kansen kunt verzilveren.