De Horecava is vandaag (maandag 11 januari) van start gegaan. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) presenteerde hun trends voor 2016. Ook op de beursvloer is volop ruimte voor presentaties van nieuwe ontwikkelingen. De Horecava is vandaag (maandag 11 januari) van start gegaan. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) presenteerde hun trends voor 2016. Ook op de beursvloer is volop ruimte voor presentaties van nieuwe ontwikkelingen. [caption id="attachment_40606" align="alignright" width="200"]De Mama Kelly Experience op de Horecava is een mooi voorbeeld van de fine dining trend. Alle producten worden volledig in de eigen keuken bereid; tot en met de mayonaise en het brood aan toe. De MaMa Kelly Experience op de Horecava is een mooi voorbeeld van de fine dining trend. Alle producten worden volledig in de eigen keuken bereid; tot en met de mayonaise en het brood aan toe.[/caption] FSIN: Vooral fine dining en discount dining in de lift ‘Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyle concepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining.’ Het FSIN signaleert vier manieren waarop de consument anno 2016 verandert en die bijdragen aan de groei van de buitenshuisconsumptie.
  1.  Minder loyaal Loyaliteit verandert, zowel in At Home als in Out of Home. Consumenten hebben steeds vaker géén primaire winkel waar ze hun boodschappen doen. Ook buitenshuis verspreiden consumenten hun beste dingen vaker over verschillende kanalen. Over het algemeen geldt de stelregel: hoe jonger de consument, hoe minder trouw.
  2.  Méér primaire shoppers De traditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen ligt achter ons. Nu verandert ook de rol van de primaire shopper. Steeds meer leden van een huishouden beïnvloeden het koopproces binnen een huishouden. Want de éénpersoonshuishoudens groeien fors, maar daarbij komen er steeds meer Nederlanders die een gedeelte van de week leven en consumeren als een eenpersoonshuishouden. Dat jaagt de gemaksomzet buitenshuis aan.
  3.  Plannen 2.0 Hoe jonger de consument, hoe minder er gepland wordt. Millennials draaien het plannen van de boodschappen daarbij om en handelen vanuit de behoefte op dat moment; niet om de keldervoorraad pasta, rijst en suiker aan te vullen, maar vanuit de behoefte aan een maaltijd. Het koopmotief is directe consumptie.
  4.  Nieuwe visie op wellness Wellness gaat over een hoge levensstandaard, niet alleen over gezondheid in de traditionele zin van het woord. De laatste jaren zien we de visie op ‘wellness’ verbreden. Het gaat om een manier van leven en de wijze waarop we omgaan met eten, drinken, de samenleving en de natuur. Dit beïnvloedt alle andere trends. Deze veranderingen in consumentengedrag zijn een uitvloeisel uit onze moderne foodcultuur (hoe we omgaan met eten en drinken en welk belang we daaraan hechten). Deze foodcultuur is flink veranderd in de afgelopen decennia, door de maatschappij die in
(Bron: www.fsin.nl) Trends op de beursvloer Eten wordt steeds meer een beleving. Daar wordt in het paviljoen van Sweet Emotions (Hal 4) vorm aan gegeven, gebruik makend van alle zintuigen. De stand is in gericht in vier delen die elk een van de vier jaargetijden als belevingsthema hebben. Centraal staat een enorme belevingsboom, waar alle zintuigen geprikkeld worden. Het concept is bedacht door Rudi van Beylen en Dirk Peeters van R&D Food Revolution uit België. De boodschap die de bedenkers van Sweet Emotions willen overbrengen, is: “Lok de aandacht van je gasten met een geweldige dessertkaart. Combineer je dessert met een bijpassende drank en maak gebruik van hoogwaardige ingrediënten. Geef aandacht aan presentatie, heb lef en creativiteit en doe vooral het onverwachte”. Patisseriechef Albert Adrià: “Een menu moet een goed begin en een goed einde hebben, precies zoals een goede film. Dus beroer de emoties van je gasten en haal meer uit je cocktail- en je dessertkaart”. [gallery link="file" ids="40607,40608,40609"] De foodtruck en de hipsters Foodtrucks; koks met een (lange) baard; zelfgemaakte drankjes; pure producten. Het is een trend die ook op de Horecava een plekje gevonden heeft. Er is zelfs een paviljoen met als thema 'Festival' (Hal 4). Ook praktische zaken, zoals diverse soorten foodtrucks, worden op de beurs getoond. Een trend waar de flexibele recreatiesector veel baa(r)t bij kan hebben. Met een foodtruck kun je immers snel de capaciteit opschalen op een drukke dag of een festival. [gallery link='file' ids="40610,40611,40612"] Veel aandacht voor beleving en sfeer Sfeer is méér dan een decortje. Daar hoort steeds vaker een stuk entertainment en vermaak bij. Soms is dat mensenwerk (de Swingende Kok); en voor andere onderdelen biedt technologie een oplossing (Mood Experience). De beleving rondom een merk kan ook goed worden ingezet om beleving je bedrijf te krijgen. (Desperados); zo werk je samen met je leverancier. [gallery lin='file' ids="40613,40614,40615"] De Horecava is nog te bezoeken t/m donderdag 14 januari.