De website van je bedrijf vervult meerdere rollen; het is allereerst je visitekaartje (eerste indruk), online showroom en winkel/boekingsplatform. Het ontwerp van websites is volop in ontwikkeling. Dat wordt grotendeels bepaald door nieuwe technische mogelijkheden, gecombineerd met inzichten in online zoek- en boekgedrag. Jeroen Wilhelm van Elkeplek.nl beschrijft tijdens de relatiedag van ABN AMRO op de Dutch Design Week, de laatste trends op dit gebied. De website van je bedrijf vervult meerdere rollen; het is allereerst je visitekaartje (eerste indruk), online showroom en winkel/boekingsplatform. Het ontwerp van websites is volop in ontwikkeling. Dat wordt grotendeels bepaald door nieuwe technische mogelijkheden, gecombineerd met inzichten in online zoek- en boekgedrag. Jeroen Wilhelm van Elkeplek.nl beschrijft tijdens de relatiedag van ABN AMRO op de Dutch Design Week, de laatste trends op dit gebied.

[caption id="attachment_39337" align="alignright" width="284"]Jeroen Wilhelm Jeroen Wilhelm[/caption] Wilhelm laat aan de hand van enkele voorbeelden zien dat je geen webdesigner hoeft te zijn om te bepalen of een website gedateerd is. Het is eigenlijk net als bij kledingmode een duidelijke handtekening van een webgeneratie. Aangezien je website zorgt voor de eerste indruk is het verstandig om je website regelmatig aan te passen aan deze nieuwste ontwikkelingen. Volgens Wilhelm heeft het platform www.Airbnb.com voor een revolutie gezorgd in het webdesign; “Zij weten heel goed hoe je functioneel design kunt mixen met beleving.” Ook de website www.elkeplek.nl heeft veel van dit effectieve webdesign ingezet. Wilhelm noemt enkele aandachtspunten die bij de opzet van hun eigen site van belang zijn geweest:

  • - Je ziet op de website veel mensen (= beleving),
  • - Er is aandacht voor een goede presentatie van foto’s en video’s (direct zichtbaar en niet verstopt)
  • - De grote hoofdfoto op de achtergrond is de sfeermaker en geeft de beleving weer. Niet je productaanbod is het belangrijkste, het gaat er om dat je allereerst je doelgroep aanspreekt (lees: verleidt)
  • - Let op wie je op de foto zet. Daarmee geef je een beeld van de doelgroep die je wilt aanspreken.
  • - Voor elkeplek.nl is een stylesheet ontwikkeld waarmee de huisstijl van de website is vastgelegd. Daarmee voorkom je dat de site rommelig wordt op termijn.
  • - Besteed aandacht aan buttons; die moeten intuïtief duidelijk zijn
  • - Verwerk in je website ook goed de relatie met social media
  • - Er is gekozen voor flat design; strak design met ‘opgeruimde’ vormgeving en niet rommelig

[caption id="attachment_39338" align="alignright" width="285"]Grote visuals (elkeplek.nl) Grote visuals (screenshot elkeplek.nl)[/caption] Trends voor 2016

  • - Grote visuals en zo min mogelijk tekst
  • - Parallax effect; werken met lagen die over elkaar heen schuiven (soms semi transparant)
  • - Verborgen knoppen die als verassing opduiken als je er over heen scrolt
  • - Hero Background; fotosliders en filmpjes die op de achtergrond worden afgespeeld en aanklikbaar zijn

En het allerbelangrijkste is dat je site responsive is. Oftewel dat hij goed werk op alle mobiele devices. Ruim 50% (of meer) van het bezoek van grote websites verloopt via mobiele apparaten. Zelfs online boeken gebeurt meer en meer op die manier. Zelfs op een smartphone worden vakanties geboekt! Met dank aan: Jeroen Wilhelm, www.elkeplek.nl