Waar voorheen vrijwel alleen weekend, midweek of week werd aangeboden bij en bungalowboeking, kan de consument steeds vaker kiezen voor afwijkende aankomst en vertrekdagen. "Dat is een wens die leeft bij de consument. Het aanbod van bungalowparken sluit daar steeds beter bij aan en kan zelfs voor een betere bezetting zorgen." constateert Ed Trentelman van BungalowS.nl. Waar voorheen vrijwel alleen weekend, midweek of week werd aangeboden bij en bungalowboeking, kan de consument steeds vaker kiezen voor afwijkende aankomst en vertrekdagen. "Dat is een wens die leeft bij de consument. Het aanbod van bungalowparken sluit daar steeds beter bij aan en kan zelfs voor een betere bezetting zorgen." constateert Ed Trentelman van BungalowS.nl. [caption id="attachment_39034" align="alignright" width="300"]gezinnen blijven de belangrijkste doelgroep gezinnen blijven de belangrijkste doelgroep[/caption] Aankomsttijden Trentelman heeft via zijn boekingsplatform een impuls gegeven aan deze ontwikkeling: "Onder het motto ‘De flexibiliteit van een hotel, de privacy van een bungalow’ hebben we hiermee de verblijfsmogelijkheden een goede impuls weten te geven. Zo kan de boeker van een bungalowverblijf de drukte van een vrijdagspits vermijden door bijvoorbeeld al op donderdag aan te komen. Veel weekendarrangementen lopen door tot maandagochtend. Veel mensen moeten maandag weer werken, dus dat betekent in de praktijk toch al vaak vertrek op de zondagavond.” De nieuwe flexibiliteit vraagt bij de bungalowbedrijven wel om aanpassingen. Dat begint al bij de software die de logistieke puzzel van bezettingsoptimalisatie en facilitaire dienstverlening in goede banen leidt. Uiteindelijk kan spreiding van de piekmomenten ook voor recreatiebedrijven voor voordelen zorgen. Markt van boekingsplatformen BungalowS.nl bestaat inmiddels 12,5 jaar en heeft in die periode ruim 1 miljoen boekingen gerealiseerd. Afgelopen week zagen we een verdere consolidatie in de markt van boekingsplatformen dor de overname van Aanzee.nl en VillaXL door @leisure. We informeren bij Trentelman of hij ook plannen heeft om andere platformen over te nemen: "Nee, dat zit niet in de planning. Wij zijn in Nederland heel sterk op de binnenlandse bungalowmarkt en onze inspanningen zijn er op gericht om die positie te behouden. Nederland kent een echte bungalowmarktcultuur. De dynamiek is bijvoorbeeld heel anders dan bij boekingen van een hotelkamer of particuliere vakantiewoning. Juist die complexiteit vraagt om een specialist die de consument helpt om de juiste keuzes te maken." De concurrentie op de markt voor boekingsplatformen neemt duidelijk toe. Trentelman ziet websites als Vakantieveilingen en Travelbird vooral als partijen die vooral actiematig werken en tijdelijk heel veel boekingen kunnen realiseren. Op actiematig gebied is BungalowS overigens zelf ook actief. Trentelman: "Eén van onze in het oog springende voordeelacties is Center Parcs Mystery Park. Een boeker hoort pas vlak van tevoren naar welk park hij gaat. Deze actie is goed voor vele duizenden boekingen per jaar.” De toenemende inspanningen van Booking.com op de bungalowmarkt liggen wel meer in het verlengde van de de focus van BungalowS.nl. Boekersprofiel Trentelman ziet de bungalowvakantie vooral als een typisch Nederlands fenomeen en een familie-aangelegenheid; vooral in de weekenden. Op basis van alle boekingscijfers van BungalowS.nl wordt duidelijk dat Nederlanders het graag ruim en comfortabel nemen tijdens hun vakantie in een bungalow: gemiddeld verblijven 2,7 personen in een bungalow. Het merendeel van de bungalows op een park is 4- en 6- persoons. Opvallend is ook de groeiende populariteit van extra grote bungalows waarin men met meer dan 10 personen terecht kan. Dat geldt niet alleen voor een kerstvakantie, een periode bij uitstek om bij elkaar te zijn, maar het gehele jaar door zijn accommodaties voor grotere groepen in trek. Wat heeft BungalowS.nl nog meer geleerd op basis van 1 miljoen boekingen:
  • • De populairste bestemmingen in Nederland zijn: Gelderland – al jaren onbetwist nummer 1, gevolgd door Limburg en Drenthe
  • • Bij 13% van alle bungalowverblijven gaat een huisdier mee
  • • Bij 15% van de boekingen gaat een baby mee
Over BungalowS.nl BungalowS.nl is onderdeel van Bookit, specialist in Nederland op het gebied van korte tussendoor vakanties in zowel hotels als bungalowparken. BungalowS.nl werkt o.a. samen met Center Parcs, Sunparks, Roompot Vakanties, Hogenboom Vakantieparken, Landal GreenParks en Premium Vakantieparken. Weekendjeweg.nl is de bekendste site van Bookit, gevolgd door BungalowS.nl, Nachtjeweg.nl, Weekendjeweg.be en Kerstmarkten.nl. Bookit werd opgericht in 1989 en is sinds 2004 onderdeel van Holidaybreak Ltd., waarvan Cox & Kings, een beursgenoteerd bedrijf in India en de oudste touroperator ter wereld, eigenaar is. Meer informatie: www.bungalows.nl