De afgelopen weken hebben we aandacht besteed aan toegankelijk toerisme in landen om ons heen. Nu is Nederland aan de beurt. Meest opvallend is het vrijwel ontbreken van een centrale coördinatie. Toegankelijk toerisme in Nederland wordt vooral opgepakt door marktpartijen. Vandaar dat wij één van die partijen, Veroniek Maat van AccessibleTravelnl.com, vroegen om de Nederlandse situatie eens te beschrijven. De afgelopen weken hebben we aandacht besteed aan toegankelijk toerisme in landen om ons heen. Nu is Nederland aan de beurt. Meest opvallend is het vrijwel ontbreken van een centrale coördinatie. Toegankelijk toerisme in Nederland wordt vooral opgepakt door marktpartijen. Vandaar dat wij één van die partijen, Veroniek Maat van AccessibleTravelnl.com, vroegen om de Nederlandse situatie eens te beschrijven.

De informatie over toegankelijkheid op Holland.com is nogal bescheiden.  Het NBTC geeft zelf aan dat zij vooral inzetten op publiek private samenwerking als het gaat om toegankelijk toerisme naar Nederland. toegankelijk toerismeAccesibleTravelnl - van infocentrum naar reisbureau Veroniek Maat: "In 2010 constateerde ik dat er in landen om ons heen projecten op gang kwamen en wilde ik het onderwerp toegankelijkheid beter zichtbaar maken in Nederland. Ik begon de website www.accessibletravelnl.com die informatie geeft over de toegankelijkheid van musea, openbaar vervoer en horeca in Nederland en daarnaast nam ik deel aan een aantal Europese projecten omtrent ‘accessible tourism’. Accessible Travel Netherlands (ATN) werd echter al snel een reisorganisatiebureau, aangezien reisagenten en individuele reizigers uit het buitenland op zoek waren naar een reisagent in Nederland die hen kon helpen met het organiseren van aangepaste city trips naar Amsterdam en omgeving." Veel lokale initiatieven Zie jij een structuur in de Nederlandse aanpak? Maat: "Wat mij is opgevallen is dat er veel initiatief komt van partijen buiten de toerisme- en recreatiebranche, zoals Zet-Brabant, Ongehinderd, belangenorganisaties, gemeentes en particulieren. Met projecten of langlopende initiatieven dragen zij bij aan o.a. de toename van informatie over toegankelijkheid. Binnen de toerisme- en recreatiebranche zijn er enkele VVV’s die voor korte termijn aandacht besteden aan toegankelijkheid, maar op regionaal en nationaal niveau blijft het nog stil. Hier ligt voor Nederland een kans, als men deze vergelijkt met de projecten in Engeland, Vlaanderen en Duitsland. Een eerste stap zou zijn meer informatie te geven over toegankelijkheid voor mensen met een beperking op bijvoorbeeld Holland.com." (red.: eerste overleg heeft inmiddels plaatsgevonden) Groeimarkt Is Nederland klaar om deze doelgroep goed te ontvangen? Maat: "Als ik kijk naar de toenemende vraag naar toegankelijkheid, beschreven in voorgaande artikelen, en naar de aanvragen die ik dagelijks ontvang, kan ik vaststellen dat er behoefte is aan bewustwording onder ondernemers binnen toerisme, recreatie en horeca. Als voorbeeld binnen de horeca; bijna wekelijks opent er in Amsterdam een nieuw restaurant, maar helaas met een trapje bij de entree en zonder aangepast toilet. Als reisagent ontvang ik echter regelmatig aanvragen van groepen met een aantal rolstoelgebruikers. Tijdens hun verblijf in Amsterdam willen zij graag iedere avond ergens anders dineren. Het aanbod in o.a. Amsterdam sluit hier niet op aan. Hetzelfde geldt voor bustours naar onze bezienswaardigheden, privétours, openbaar vervoer en hotelkamers. Ondanks de opkomst van zorghotels, blijkt vaak dat deze groepen hier niet terecht kunnen omdat ze gericht zijn op revalidatie van onze inwoners." Situatie verbetert (gelukkig) wel Maat: "Deze situatie heeft mij de afgelopen jaren voldoende uitdagingen en kansen geboden. ATN is nu voornamelijk een touroperator, omdat we zelf onze bustours, privétours en rondleidingen organiseren met gidsen die nu kennis hebben van toegankelijkheid. Daarnaast kan men natuurlijk de meeste musea bezoeken, een rondvaart maken over de grachten van Amsterdam en in het voorseizoen naar de bloementuinen. Ook de Nederlandse stranden worden steeds toegankelijker, dit is in 2014 vastgelegd in één van onze brochures." Binnenlandse vakanties Voor de Nederlandse consument die wilt recreëren of op vakantie wilt in eigen land is er aanbod van Landstede Buitengewoon Reizen, Nationale Vereniging de Zonnebloem, Bookspecials, Lindetours en andere NBAV (Nederlandse Branchevereniging van Aangepaste Vakanties / Blauwe gids) aangesloten organisaties. Ook Accessible Travel Netherlands zal het aanbod voor Nederlandse consument uitbreiden, met o.a. toegankelijke groepsuitjes en steden trips. Ondernemers die aan de slag willen met toegankelijkheid, kunnen contact opnemen met Accessible Travel Netherlands. In samenwerking met partners en leveranciers  kan ATN o.a. het volgende verzorgen:

  • - Een training omtrent service en toegankelijkheid voor personeel
  • - Advies voor verbetering van de toegankelijkheid van de locatie
  • - Aanbieden van het product of arrangement op www.accessibletravelnl.com
Enkele projecten die toegankelijkheid voor toeristen in Nederland aanpakken:

PRM beleid Luchthaven Schiphol. Dit is een samenwerking van:

  • Gerda van ’t Land van Landstede Buitengewoon Reizen
  • Schiphol
  • KLM
  • Transavia
Een presentatie van NBAV op de Vakantiebeurs

In verschillende gemeentes wordt toegankelijkheid vastgelegd op websites zoals: www.toegankelijkamsterdam.nl www.toegankelijkrotterdam.nl Ongehinderd.nl, app en website met informatie over toegankelijkheid in verschillende steden; Den Haag, Eindhoven, Maastricht, Amersfoort, Rotterdam en Apeldoorn. Projecten van Zet-Brabant: http://www.wijzijnzet.nl/referenties/ Het boekje ‘B&B zonder drempels’ door Eelke Kelderman in samenwerking met ANWB; www.eelkedroomt.nl Voor meer artikelen op Pretwerk over de aanpak van toegankelijkheid in landen: #toegankelijkheidperland met dank aan: Veroniek Maat, AccessibleTravelNL.com E-mail: info@accessibletravelnl.com