Kustlocaties hebben van nature een grote aantrekkingskracht op vakantiegangers. De locaties worden door ontwikkelaars van bungalowparken dan ook aangemerkt als toplocaties. Het gevolg is dat beschikbare locaties steeds schaarser worden. In vakblad Recreatief Totaal werd onlangs bekeken in hoeverre zoetwaterlocaties tot 'strand met potentie' kunnen worden ontwikkeld. Kustlocaties hebben van nature een grote aantrekkingskracht op vakantiegangers. De locaties worden door ontwikkelaars van bungalowparken dan ook aangemerkt als toplocaties. Het gevolg is dat beschikbare locaties steeds schaarser worden. In vakblad Recreatief Totaal werd onlangs bekeken in hoeverre zoetwaterlocaties tot 'strand met potentie' kunnen worden ontwikkeld.

[caption id="attachment_38585" align="alignright" width="300"]Beachclub Eiland van MAurik Beachclub Eiland van MAurik[/caption] Zoetwaterstrand heeft een eigen dynamiek Zoetwaterstranden kunnen slechts ten dele de unieke eigenschappen van een zeestrand kopieren. Een aantal fysieke en kenmerkende factoren, zoals (het geluid van) de golven, het zilte water, het weidse uitzicht en het ecosysteem maken het zeestrand tot een unieke plek. Toch zijn er ook (succes)factoren die wel kopieerbaar zijn; in de praktijk zelfs tot en met zandstrand, duinen en helmgras toe. En tot slot benoemen direct betrokkenen partijen ook nog enkele factoren die bij een zoetwaterstrand positiever uitvallen. Zo is er vaak veel meer mogelijk in het bestemmingsplan op het gebied van activiteiten en bebouwing. Ook ligt het achterland veel dichterbij (parkeren naast de deur). [caption id="attachment_38584" align="alignright" width="300"]maurik strandhuisje2 Strandhuisjes Eiland van Maurik[/caption] Strandhuisjes Het artikel zoomt ook in op een praktijkproject; de strandhuisjes van Het Eiland van Maurik. Dit is een mooi voorbeeld van een succesvolle ontwikkeling van een rivierstrand (Nederrijn) waar een unieke beachssfeer is gecreëerd. De beachclub op het strand is niet alleen in trek bij de bezoekers van het park, maar het beachconcept is ook zeer gewild voor feesten en bijeenkomsten. Frank de Groot van De vakantiemakelaar, die betrokken is geweest bij de verkoop, benoemt het onderscheidend vermogen: "De rivierlocatie heeft zo zijn eigen verkoopargumenten en een belangrijke troef is het rendement. Bij Eiland van Maurik was de exploitatie bovendien een aanvulling op een bestaande (succesvolle) exploitatie met bestaande faciliteiten. Ik zou in alle gevallen een eigen profiel geven aan rivierstranden ten opzichte van een zeestrandlocatie.” Dat doet het Eiland van Maurik ook, met o.a. een uitgebreide watersportmogelijkheden en de voorzieningen op het naastgelegen park. Lees het complete artikel in de online editie van Vakblad Recreatief Totaal (v.a. pagina 6)