Nederland staat op plek 9 in de top 10 van beste vestigingslanden voor retailers. Dit verbaast u wellicht? Enkele factoren die hierbij een rol spelen zijn de kwaliteit van de infrastructuur, het gemak waarmee een winkel kan worden begonnen en de consumentenvraag. Voor het eerst in zes jaar zijn consumentenvraag en de verkopen gestegen. Toch hebben veel retailers het lastig. Spelen zij voldoende in op de mogelijkheden die Nederland biedt? Misschien kunnen zij iets leren van luxe retailers. Nederland staat op plek 9 in de top 10 van beste vestigingslanden voor retailers. Dit verbaast u wellicht? Enkele factoren die hierbij een rol spelen zijn de kwaliteit van de infrastructuur, het gemak waarmee een winkel kan worden begonnen en de consumentenvraag. Voor het eerst in zes jaar zijn consumentenvraag en de verkopen gestegen. Toch hebben veel retailers het lastig. Spelen zij voldoende in op de mogelijkheden die Nederland biedt? Misschien kunnen zij iets leren van luxe retailers.

[caption id="attachment_38267" align="alignright" width="291"]Branchevervaging (horeca en shows) bij modebedrijf Piet Zoomers Branchevervaging (horeca en shows) bij modebedrijf Piet Zoomers[/caption] Waarom afkijken bij luxe retailers een goed idee is Na 7,5 jaar zijn er in Nederland weer meer optimisten dan pessimisten en trekt de consument steeds guller de portemonnee. Hoewel het aantal producten dat over de toonbank gaat stijgt, blijft de omzetgroei voor fysieke retailers beperkt. De Nederlandse consument is rationeel en struint het internet af voor de beste prijs. Fast fashion-ketens hebben hierop ingespeeld. Zij vernieuwen hun laaggeprijsde collectie elke acht weken en blijven de consument verrassen. Dit verleidt de consument om regelmatig terug te komen. Veel ruimte voor retailers in het middensegment is er daardoor echter niet. Het middensegment kampt met prijsconcurrentie en heeft vaak nog onvoldoende luxe in huis om met luxe retailers mee te spelen. Met de succesvolle positionering van De Bijenkorf en de komst van The Hausmann wordt steeds meer allure van Parijs naar Nederland gebracht. Hierdoor worden verwachtingen ten aanzien van klantbeleving hoger en dit is waar de retailer in het middensegment op kan inspelen. Luxe retailers spelen in op vrijetijdsbesteding Retailers die productaanbod combineren met recreatie bieden klanten meer beleving. Beleving is een van de factoren waarmee een retailer meer tevreden klanten aan zich kan binden. Retailers in het luxe segment spelen hierop in. Zo kunt u in de winkel van Burberry dineren en biedt Kaufhaus des Westens in Berlijn luxe catering services aan. Harrods biedt met onder meer instore pop-up shops en adviseurs voor exclusieve reizen meer dan dat. Daarnaast gaat de Bijenkorf een beautywalhalla inrichten en spabehandelingen bieden. Dat de consument behoefte heeft aan meer recreatie blijkt wel dat een stijging van 20,2 procent aan food-producten in de retail tussen 2008 en 2013. Hybride consument biedt retailer in midden segment kansen Wij veranderen in hybride consumenten: we winkelen zowel offline als online en wisselen onze aankopen in het discount segment (prijs) af met aankopen in het premium segment (kwaliteit). Hierdoor krimpt het middensegment. Retailers in dit segment kunnen hiervan profiteren wanneer zij luxe in hun winkels integreren. Dit kan op het gebied van productassortiment of recreatiediensten. De verwachte groei van 21,5 procent in de verkopen van luxe producten biedt retailers kans om hierop in te spelen. Een aantal demografische factoren kan deze groei versnellen. Door vergrijzing neemt het aantal 60-plussers fors toe. Zij hebben vaak meer te besteden en zijn bereid meer te betalen voor goede service, aandacht en kwaliteit. En hoewel de portemonnee van de Millenial kleiner is, hechten zij juist waarde aan het uitdragen van een eigen identiteit. Luxe producten dragen hieraan bij. De Millenial is opgegroeid met digitalisering en vormt daarom voor hybride winkelconcepten een belangrijke doelgroep. Het groeiende aantal toeristen in Nederland biedt ook groeipotentie, aangezien de verkopen van luxe producten in Europa hier mede van afhankelijk is. Interessant is dat Chinezen hun thuisland voor aankopen in luxe producten links laten liggen. Reden? De prijzen zijn hier zo’n 20 procent lager dan in Azië. Reden genoeg om een vleugje luxe te adopteren en de samenwerking met horecaondernemers op te zoeken. Combineer vermaak en werk samen Onder meer De Fietskantine en Onlyformen hebben zich laten inspireren door retailers in het premium segment. Bij de Fietskantine kunt u uw fiets laten repareren, terwijl u met een kop koffie wacht en in de winkel rondkijkt of uw haren laat knippen. Bij Onlyformen kunt u na uw aankopen een biertje aan de bar drinken, terwijl u op uw vrouw wacht die de omgeving van Doesburg op een leenfiets verkent. Ook de retailer De consument vermaak bieden en samenwerken zijn sleutelwoorden. Voor wie meer ingevingen wil, is een inspiratiereis naar Parijs, Londen of New York natuurlijk altijd een optie. met dank aan: Saskia van de Scheur, Sector Analist Retail, ABN AMRO