Wie nog kansen ziet in een doorstart van Yumble, moet zich op heel korte termijn (uiterlijk deze week) melden bij de curator van het failliete bedrijf. Partijen die eerder interesse toonden zijn inmiddels allemaal afgehaakt. Dat laat curator Van bergen weten. Afgelopen week ronde hij zijn eerste openbare faillissementsverslag af, waarin hij vooral inzicht geeft in het verloop van het proces. Wie nog kansen ziet in een doorstart van Yumble, moet zich op heel korte termijn (uiterlijk deze week) melden bij de curator van het failliete bedrijf. Partijen die eerder interesse toonden zijn inmiddels allemaal afgehaakt. Dat laat curator Van bergen weten. Afgelopen week ronde hij zijn eerste openbare faillissementsverslag af, waarin hij vooral inzicht geeft in het verloop van het proces. [caption id="attachment_34623" align="alignright" width="300"]Asteroids (binnenaanzicht) Attractie Asteroids kampte met aanloopproblemen[/caption] De attractie is in totaal vier maanden open geweest (21 maart - 21 juli 2015). In die periode werd een omzet behaald van € 250.000. Er waren 11 personen in vaste dienst en daarnaast nog diverse flexibele arbeidskrachten. Je hoeft geen econoom te zijn om te berekenen dat dit geen handige exploitatie was. Oorzaak van het faillissement Het verslag biedt ook een inkijkje in de oorzaak van het faillissement. Aan de kostenkant werden tegenvallers genoteerd doordat er vertragingen optraden bij de realisatie. Maar ook meerwerk en kostenstijgingen maakten de businesscase lastiger. Door de oplopende kosten was een aanvullende financiering nodig. De curator meldt dat alle partijen (financiers en aandeelhouders) op eentje na, bereid waren om extra te investeren. Terwijl de anderen probeerden om deze partij over te halen bleek dat de, inmiddels geopende, attractie te maken had met tegenvallende bezoekersaantallen en negatieve publiciteit. Dat kwam het vertrouwen niet ten goede. De druppel die de emmer deed overlopen was de weigering van het uitzendbureau (dat al maanden niet was betaald) om nog langer personeel te leveren. Er restte de aandeelhouders toen geen andere keuze dan het aanvragen van het faillissement. Zie volledig verslag op: www.faillissementsdossier.nl Tot nu toe hebben 80 crediteuren een briefje gestuurd aan de curator met daarin claims met een waarde van ruim 3,3 miljoen. De leveranciers van diverse grote attracties hebben bij levering moeten tekenen voor terugkoop van hun materialen. Dat was een van de voorwaarden van de (Rabo)bank die ook nog een grote claim heeft uitstaan. (zie dossier) Location Based entertainment formule De afgelopen periode hebben vele deskundigen (de beste stuurlui...) uitgelegd wat de oorzaak was van het faillissement. Kevin Williams volgde de ontwikkelingen vanuit de UK en ziet dat Yumble niet het enige bedrijf is dat worstelde met een (digitale) formule voor 'het attractiepark voor de toekomst'. Zelfs Disney (Disney Quest) heeft de magische formule voor een park, gebaseerd op digitale techniek, nog niet te pakken. In Kevins nieuwsbrief The Stinger Report lezen we: "The sudden explosion in interest in location-based entertainment (LBE) during 2015 has also proven a volatile time for new (and old) concepts. As previously reported by The Stinger Report, the over 17-year-old DisneyQuest revealed it would be closing its doors in Orlando, while at the same time the brand new Marvel Experience touring attraction concept cancelled its planned tour of US cities. Just as we went to the wire with this feature we added to the high attrition rate of new LBE concepts into the entertainment scene that saw YUMBLE added to the ranks." Ook het Finse Rovio / Angry Birds; een ander bedrijf dat computerspellen met entertainment mixt, liet recent weten dat zij weer kiezen voor hun core business. (=online spellen). Over de toekomst van de Angry Birds pretparken heeft het bedrijf nog geen beslissing bekend gemaakt. Dure les Op de website van Yumble wordt nog altijd van een positief scenario uitgegaan, blijkt uit de melding op de homepage: "We hebben de afgelopen maanden veel geleerd van jullie eerste ervaringen in Yumble. Wij zijn een gloednieuw concept en willen graag deze ervaringen verwerken in Yumble om het nog leuker en spannender te maken. De komende periode gaan we daar hard aan werken en daarom sluiten we de komende weken even onze deuren. We wensen jullie heerlijke zomerdagen toe en houd onze website in de gaten! Tot spoedig in Yumble!" Meer informatie: www.yumble.nl