Vanaf eind augustus gaat de marketingcampagne van start, mede dankzij het vertrouwen van enkele grote financiers: ABN AMRO en MKB Fonds Drenthe. Boekingsplatform elkeplek.nl wordt in de recreatiesector met belangstelling gevolgd. De doelstelling: 'onafhankelijkheid van de grote boekingsplatformen' wordt omarmd. De weg naar het ontstaan van het initiatief is 'turbulent' te noemen. Vanaf eind augustus gaat de marketingcampagne van start, mede dankzij het vertrouwen van enkele grote financiers: ABN AMRO en MKB Fonds Drenthe. Boekingsplatform elkeplek.nl wordt in de recreatiesector met belangstelling gevolgd. De doelstelling: 'onafhankelijkheid van de grote boekingsplatformen' wordt omarmd. De weg naar het ontstaan van het initiatief is 'turbulent' te noemen. mediumsFinanciering voor marketingcampagne

Boekingsplatform Elkeplek.nl heeft in samenwerking met NLInvesteert financieringsovereenkomsten getekend met ABN AMRO Bank en MKB Fonds Drenthe voor een bedrag van € 300.000,-. De internet start-up krijgt hiermee de mogelijkheid om verder te investeren in softwareontwikkeling en marketing. Beide financiers hebben veel vertrouwen dat het platform een stevige plaats kan verwerven in het online boekingslandschap en daarmee recreatieondernemers ondersteunt in het verbeteren van hun rendement. Stef Driessen, Sectormanager Leisure van ABN AMRO Bank licht toe: “Een dergelijk initiatief is wat de recreatiesector nodig heeft in termen van rendementsverbetering maar ook op het gebied van innovatie en marktontwikkeling. Deze sector heeft nog de kans om de boekingen grotendeels in (weer) in eigen hand te houden.” Start marketingcampagne Wilhelm ligt nog toe dat er op dit moment hard wordt gewerkt om het platform helemaal af te maken. Vooral het koppelen van de boekingssoftware van bedrijven kost tijd; en niet alle deelnemende bedrijven beschikten over online boekingssftware. Voor die laatste groep is een gratis variant beschikbaar waardoor het platform van Elkeplek.nl ook de beschikbaarheid van accommodaties kan garanderen aan de zoeker en boeker. De financiering wordt voornamelijk ingezet voor de (online) marketingactiviteiten om de consument te bereiken en om het online boekingsplatform verder te ontwikkelen. Eind augustus wordt Elkeplek.nl voor het eerst zichtbaar voor het brede publiek als programmasponsor van Tips en Travel op RTL4. In september wordt een event georganiseerd in de vorm van een eendaagse pop-up camping rond het thema klassieke muziek. Dat is het begin van een serie aan marketingactiviteiten. Lastige aanloop in februari werd de website al online gezet. Dat had vooral als doel om ondernemers te laten zien wat er mogelijk is en om de bedrijven toe te voegen aan het platform. Wij hebben op Pretwerk.nl destijds al een analyse gemaakt van de omstandigheden waarin Elkeplek.nl wordt gelanceerd. Elkeplek.nl is een initiatief dat voor eigen rekening en risico van de twee initiatiefnemers wordt geëxploiteerd. De branche-organisatie RECRON beveelt het initiatief aan bij haar leden maar is geen mede-eigenaar. Dat ligt ook gevoelig omdat de basis van het boekingsplatform o.a. onderdeel is geweest van een mislukte samenwerkingspoging met De Telegraaf en een weinig succesvol platform Footzy.nl. De RECRON heeft daar veel geld op toegelegd en veel leden van RECRON willen niet nogmaals in een marketingavontuur gestort worden. Groepsaccommodatie buitenbeentje Door samen te werken met de RECRON is het boekingsplatform vanaf de start voorzien van een ruim aanbod van meer dan 2.000 recreatiebedrijven met ruim 100.000 kampeer- en verblijfsaccommodaties in heel Nederland. De afspraken met RECRON met ElkePlek.nl behelzen o.a. een vaste lage boekingsfee. Daarnaast betalen ondernemers nog een vaste deelnamefee. Jeroen Wilhelm, Algemeen Directeur: "De recreatiebranche zit in een klem. De grote online boekingsplatformen vragen een fee tot wel het dubbele of drievoudige van Elke Plek. Dit zet het rendement van de recreatiebranche die het al zwaar heeft, enorm onder druk”. Er was via social media ophef ontstaan over een mogelijk hernieuwde deelname van de RECRON binnen Elkeplek.nl: 'Eigenaren van groepsaccommodaties konden zich via de RECRON aanmelden bij Elkeplek.nl.' Wilhelm legt uit dat dit iets complexer in elkaar zit: "Groepsaccommodaties hebben hun krachten gebundeld in de 'stichting marketing groepsaccommodaties'. Dit zijn wel RECRON leden, maar met een stichting die los van de RECRON opereert. De RECRON heeft wel een medewerker aangewezen die voor de stichting wat ondersteunende werkzaamheden verricht. De stichting heeft ook een afspraak gemaakt met Elkeplek.nl waarbij is overeengekomen dat Elkeplek.nl enkele marketingtaken voor het collectief van groepsaccommodaties uitvoert." Meer informatie: www.elkeplek.nl