
Vijf jaar geleden stond de teller nog op 600.000 fietsritten per jaar. NS verwacht voor de komende jaren een groei van het aantal OV-fietsritten van 200.000 per jaar. Het gebruik van de OV-fiets stijgt zo snel dat NS de komende 3 jaar het aantal OV-fietsen met minimaal 1.000 nieuwe exemplaren per jaar uitbreidt om aan de groeiende vraag te voldoen. Voor attracties en toeristische bestemmingen die op fietsafstand liggen van een station met OV-fietsverhuur, biedt dit nieuwe kansen. De prijzen zijn dermate laag dat het bijna ondoenlijk is om op prijs te concurreren met een eigen fietsverhuur; € 3,15 voor de eerste 24 uur met een toeslag van € 5,00 voor elke volgende 24 uur. (actuele prijzen zie: www.ov-fiets.nl/ovfiets/hoe-werkt-ov-fiets/submenu/hoe-werkt-het.html Het biedt kansen voor de doelgroep zonder auto of voor mensen die wegens milieu-overwegingen of (parkeer)kosten liever met het OV reist. Een praktische drempel is nog het verplichte OV fietsabonnement. Alhoewel dit kan worden gekoppeld aan zowel de OV-chipkaart als de anonieme OV-kaart (buitenlandse gasten), vraagt het toch even om een administratieve handeling. Een nieuwe generatie OV-fietsen werd afgelopen week getest in Utrecht: Zie ook ons eerdere interview met de NS over de ontwikkeling van de OV fiets (ook op niet-stationslocaties) Meer informatie: www.ov-fiets.nl
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.