Voor veel treinreizigers is het NS station niet de eindbestemming. Een OV fiets biedt dan ook een prima alternatief voor de vervolgreis. Daarvan kunnen ook attracties en toeristische bestemmingen profiteren. De NS speelt op dit moment al een belangrijke rol in fietsvervoer met zo'n 8500 fietsen op 250 locaties; en 1,5 miljoen ritten. Voor veel treinreizigers is het NS station niet de eindbestemming. Een OV fiets biedt dan ook een prima alternatief voor de vervolgreis. Daarvan kunnen ook attracties en toeristische bestemmingen profiteren. De NS speelt op dit moment al een belangrijke rol in fietsvervoer met zo'n 8500 fietsen op 250 locaties; en 1,5 miljoen ritten. ov-fiets

Vijf jaar geleden stond de teller nog op 600.000 fietsritten per jaar. NS verwacht voor de komende jaren een groei van het aantal OV-fietsritten van 200.000 per jaar. Het gebruik van de OV-fiets stijgt zo snel dat NS de komende 3 jaar het aantal OV-fietsen met minimaal 1.000 nieuwe exemplaren per jaar uitbreidt om aan de groeiende vraag te voldoen. Voor attracties en toeristische bestemmingen die op fietsafstand liggen van een station met OV-fietsverhuur, biedt dit nieuwe kansen. De prijzen zijn dermate laag dat het bijna ondoenlijk is om op prijs te concurreren met een eigen fietsverhuur; € 3,15 voor de eerste 24 uur met een toeslag van € 5,00 voor elke volgende 24 uur. (actuele prijzen zie: www.ov-fiets.nl/ovfiets/hoe-werkt-ov-fiets/submenu/hoe-werkt-het.html Het biedt kansen voor de doelgroep zonder auto of voor mensen die wegens milieu-overwegingen of (parkeer)kosten liever met het OV reist. Een praktische drempel is nog het verplichte OV fietsabonnement. Alhoewel dit kan worden gekoppeld aan zowel de OV-chipkaart als de anonieme OV-kaart (buitenlandse gasten), vraagt het toch even om een administratieve handeling. Een nieuwe generatie OV-fietsen werd afgelopen week getest in Utrecht: Zie ook ons eerdere interview met de NS over de ontwikkeling van de OV fiets (ook op niet-stationslocaties) Meer informatie: www.ov-fiets.nl