Michiel Flooren, docent van Saxion Hospitality Business School, deelt in een online college zijn inzichten over het gebruik van streekproducten als souvenir. In een klein half uurtje wordt je bijgepraat over de succesfactoren en de ontwikkeling van succesvolle souvenirs; maar ook over de rol die een souvenir speelt in de beleving van het bezoek. Michiel Flooren, docent van Saxion Hospitality Business School, deelt in een online college zijn inzichten over het gebruik van streekproducten als souvenir. In een klein half uurtje wordt je bijgepraat over de succesfactoren en de ontwikkeling van succesvolle souvenirs; maar ook over de rol die een souvenir speelt in de beleving van het bezoek.

[caption id="attachment_37264" align="alignright" width="277"]kaas Kaas, een zeer herkenbaar streekproduct, in de souvenirwinkel van De Zaanse Schans[/caption] Het college is in eerste instantie verschenen in de mei-editie van 'Samen sterker in Gastvrij Overijssel'. De les is ook voor andere regio's prima toepasbaar. In Overijssel zijn Sallandse asperges, Twentse boerenkazen en wijnen uit het Reestdal zijn typische voorbeelden van smakelijke streekproducten. Maar een streekproduct kan veel meer zijn dan dat. Denk eens aan non-food producten als oude ambachten, kleiproducten of lokaal gesteente waar een verhaal omheen wordt verteld. Een souvenir kan ook het imago van de regio versterken. De toegenomen aandacht voor de geschiedenis van plekken, steden en landschappen speelt het gebruik van streekproducten in de kaart. Het is een verschijnsel waarbij veel favoriete vakantieregio’s hun imago en identiteit ontlenen aan de 'eigen' landbouwhistorie en de regionale verwerking tot karakteristieke streekproducten. Om te bekijken hoe je die eigenheid omzet naar succesvolle souvenirs beantwoord Flooren in zijn webinar een aantal vragen:

  • Hoe smeed je typerende regionale producten,  het eigentijds gebruik, en creatieve en technologische ontwikkelingen, samen tot een krachtig souvenirproduct?
  • In welke mate (h)erkennen regionale actoren in de vrijetijdssector de mogelijkheden om door analyse van bezoekers via de ‘visitors journey’ bezoekers te verleiden tot een herhaalbezoek en het delen van indrukwekkende ervaringen?
  • Brengt de belangstelling voor streekproducten onder bezoekers zoals destijds Deventer koek of Zeeuwse mosselen de kracht van souvenirs als symbool van een blijvende herinnering nabij? Wat is de toegevoegde waarde van souvenirs voor ‘placemaking’?

Bekijk het webinar op: http://saxion.hosted.panopto.com/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=201a7045-c8ae-40e4-bb9c-e11ce5dd0668 Saxion wil in de toekomst vaker (toeristische) colleges online delen.