De MuseumMonitor bestaat sinds 2002 en geeft musea inzicht in het bezoekersprofiel en de sterke kanten van het museum. Sinds het startjaar hebben vele tientallen musea met behulp van de MuseumMonitor hun bezoekers in kaart gebracht. Vanaf dit jaar bundelen TNS Nipo en NBTC Holland Marketing de krachten en gaat de MuseumMonitor verder onder de vlag van NBTC-NIPO Research. De MuseumMonitor bestaat sinds 2002 en geeft musea inzicht in het bezoekersprofiel en de sterke kanten van het museum. Sinds het startjaar hebben vele tientallen musea met behulp van de MuseumMonitor hun bezoekers in kaart gebracht. Vanaf dit jaar bundelen TNS Nipo en NBTC Holland Marketing de krachten en gaat de MuseumMonitor verder onder de vlag van NBTC-NIPO Research.

[caption id="attachment_37258" align="alignright" width="279"]rijks Rijksmuseum Amsterdam[/caption] Inzicht in sterke punten Naast het profiel en bezoekgedrag van de bezoeker, geeft de MuseumMonitor ook inzicht in de sterke en minder sterke punten van een museum; waar zijn bezoekers enthousiast over, bevelen ze het museum aan en hoe kan herhaalbezoek gestimuleerd worden. Daarnaast laat de MuseumMonitor ook zien welke aanpassingen het meeste bijdragen aan een hogere tevredenheid van bezoekers. Op basis hiervan kunnen musea effectief werken aan veranderingen en/of verbeteringen. Economische spin-off Vanaf dit jaar brengt de MuseumMonitor ook de economische spin-off in kaart. Naast de bestedingen in het museum, worden ook de uitgaven in de stad en de bredere omgeving inzichtelijk gemaakt. Inge Huizenga, Research Manager Musea en Cultuur, NBTC-NIPO: “Door het bundelen van onze kennis en netwerken kunnen we musea nu nog beter adviseren. De monitor geeft waardevolle input voor zowel beleids- als marketing- en communicatievraagstukken.” Meer informatie over de Museummonitor: www.tns-nipo.com