Op 12 juni vond de startbijeenkomst plaats van ondernemersplatform 'SuperGastvrij' in Zuid-Limburg. Initiatiefnemer is Theo Breuers, eigenaar van Compo Ticketing, die boekings-software levert voor veel horeca- en recreatiebedrijven. Het primaire doel is het ondersteunen van ondernemers: "Wij zijn niet van plan om de rol van de VVV over te nemen. Regiopromotie zien wij niet als onze kerntaak. Wel het verbinden van ondernemers bij het online verkopen van hun producten." Op 12 juni vond de startbijeenkomst plaats van ondernemersplatform 'SuperGastvrij' in Zuid-Limburg. Initiatiefnemer is Theo Breuers, eigenaar van Compo Ticketing, die boekings-software levert voor veel horeca- en recreatiebedrijven. Het primaire doel is het ondersteunen van ondernemers: "Wij zijn niet van plan om de rol van de VVV over te nemen. Regiopromotie zien wij niet als onze kerntaak. Wel het verbinden van ondernemers bij het online verkopen van hun producten."supergastvrijCoöperatie?

De coöperatie van SuperGastvrij heeft volgens de laatste tellingen bijna 200 aangesloten leden. Die leden betalen geen contributie. Het blijkt dat voor het gebruik van de Cosmo Ticketingmodule op de website een lidmaatschap van de coöperatie noodzakelijk is. Het werkgebied behelst een ruime definitie van de Euregio (straal van 130 km rondom Brunssum) De Ticketingmodule en de verzamelwebite www.supergastvrij.nl ziet er overzichtelijk en aantrekkelijk uit. Er zijn diverse mogelijkheden voor cross-selling ingebouwd om de verkoopresultaten te stimuleren. In september/oktober wordt nog een module toegevoegd om ook boekingen via andere kanalen (zoals bijvoorbeeld booking.com) binnen het systeem te integreren. Met de Universiteit Maastricht is een programma opgezet om op basis van bezoekresultaten, het weerbericht en andere data een voorspellingsmodule voor boekingen te maken. Die module wordt verwacht in 2016/2017. Een nuttige tip die Breuers nog weggeeft als voorbeeld van de adviesfunctie: "Zorg als (hotel)ondernemer voor een eenvoudige en praktische boekingsmodule op je website en biedt bij directe boekingen een extra service flesje prosecco op de kamer). In de praktijk levert dat 20 tot 30% extra boekingen op." Aanval op de VVV's? Een artikel op www.1limburg.nl: Nieuwe organisatie zorgt voor concurrentie VVV's, deed veel stof opwaaien. Hierin werd o.a. gesteld dat veel ondernemers ontevreden zijn over het functioneren van de VVV's in Zuid-Limburg. Anya Niewierra, directeur van VVV Zuid-Limburg was, voorzichtig gesteld, 'not amused' over het artikel: "We zijn al sinds 2000 een goed een betrouwbare partner voor het toeristisch bedrijfsleven en hebben goede banden met de ondernemers. Afgelopen jaar zijn er juist weer nieuwe leden bij gekomen en uit onderzoek blijkt dat 77% (!) van de ondernemers de dienstverlening van de VVV waardeert met een 7 of hoger. 48% gaf ons zelfs een 8, 9 of 10." Bas Hoogland, voormalig Landal prominent en nu uitbater van een B&B twitterde naar aanleiding van alle ophef: "200 extra banen? Kom nou toch! VVV Zuid-Limburg is juist een van de betere toeristische organisaties in NL" Breuers laat weten dat hij juist graag wil samenwerken met de VVV's in Limburg. Wat op de achtergrond meespeelt is de keuze die VVV Zuid-Limburg twee jaar geleden heeft gemaakt voor het opzetten van eigen Ticketshop Limburg (www.tickli.nl), dat door een ander ticketbedrijf wordt ondersteund. Ook het Euregionale samenwerkingsverband van de VVV Zuid-Limburg zorgt voor verplichtingen in gebruik van software over-en-weer. Wat ook niet meewerkt is het verschil van inzicht, bijvoorbeeld over de rol arrangementen. Dat is voor de online marketing van SuperGastvrij een perfect instrument voor upselling, terwijl de VVV Zuid-Limburg deze optie in haar module juist heeft uitgezet wegens gebrek aan belangstelling. Wat kan een ondernemer hier mee? Compo Ticketing helpt de ondernemers bij 'het hele optreden op het internet'. Onderdeel daarvan is ook een stukje samenwerking in arrangementen en gezamenlijke kennisdagen. Van een 'aanval op de VVV's', zoals dat in de Limburgse media werd vermeld, lijkt geen sprake. Een verschil in inzicht tussen SuperGastvrij en de VVV Zuid-Limburg lijkt eerder de oorzaak van het tumult in de media. En  minder tevreden ondernemers zullen er ongetwijfeld ook zijn. In feite is het voor de ondernemer mogelijk om met beide partijen samen te werken. Voor een deel is de dienstverlening complementair. Op basis van de resultaten kan een ondernemer een onderbouwde beslissing maken. Meer informatie: www.supergastvrij.nl www.vvvzuidlimburg.nl