'Brand Consultancy' Hendrik Beerda heeft haar 2-jaarlijkse onderzoek naar de merkwaarde van steden en streken gepresenteerd tijdens het Nationaal Congres Citymarketing (#NCC15). Uit de resultaten van 2015 lijkt weinig nieuws te komen. De Veluwe (streek) Limburg (provincie) en Amsterdam (stad), staan net als twee jaar geleden op nummer één. Uit aanvullend onderzoek blijkt dat de eigen inwoners van de grote steden hun stad minder hoog waarderen.   'Brand Consultancy' Hendrik Beerda heeft haar 2-jaarlijkse onderzoek naar de merkwaarde van steden en streken gepresenteerd tijdens het Nationaal Congres Citymarketing (#NCC15). Uit de resultaten van 2015 lijkt weinig nieuws te komen. De Veluwe (streek) Limburg (provincie) en Amsterdam (stad), staan net als twee jaar geleden op nummer één. Uit aanvullend onderzoek blijkt dat de eigen inwoners van de grote steden hun stad minder hoog waarderen.  

Enkele cijfers van de merkenmeters uit 2015: wandelen op de veluweSterkste streekmerk (+ positie in 2013):

  1. Veluwe (1)
  2. Zuid-Limburg (2)
  3. Texel (3)
  4. Randstad (5)
  5. Waddenzeegebied (4)

Sinds de start van het Steden & Streken Merkenonderzoek in 2011 komt de Veluwe steevast als populairste streek uit de bus. De combinatie van natuur en museumaanbod (met het Kröller-Müller Museum en Paleis Het Loo) zijn de ingrediënten voor het succes van de Veluwe. Opvallende stijger in de top-10 lijst is De Biesbosch (van 10 naar 7); Twente keldert van 6 naar 10. Reputatie van de steden Steden met een historische binnenstad worden het hoogst gewaardeerd door de bezoekers. Maastricht is niet alleen onder haar bewoners, maar ook onder de Nederlandse bezoekers de favoriete stad. De Limburgse hoofdstad krijgt zelfs een iets beter rapportcijfer dan Amsterdam. Amsterdam, Maastricht en Delft hebben volgens bezoekers de aantrekkelijkste architectuur. Reputatie van steden (+positie in 2013)

  1. Amsterdam (1)
  2. Maastricht (2)
  3. Utrecht (3)
  4. Rotterdam (4)
  5. Den Haag (5)
Reputatie van steden onder eigen inwoners
  1. Maastricht
  2. 's Hertogenbosch
  3. Groningen
  4. Leeuwarden
  5. Utrecht

bij de reputatie onder de eigen bevolking zien we Amsterdam op 11, Rotterdam op 17 en Den Haag op plek 22. [caption id="attachment_36656" align="alignright" width="274"]Waaraan ontleent een provincie haar imago? (presentatie tijdens Nationaal Congres Citymarketing) Waaraan ontleent een provincie haar imago? (presentatie tijdens Nationaal Congres Citymarketing)[/caption] Populairste provincie (+ positie in 2013)

  1. Limburg (1)
  2. Noord-Brabant (2)
  3. Gelderland (3)
  4. Zuid-Holland (4)
  5. Noord-Holland (5)

Limburg en Noord-Brabant zijn de provincies die bij de gemiddelde Nederlander het warmste gevoel oproepen. De recreatieve mogelijkheden en de mooie natuur bepalen in grote mate het imago van deze twee provincies. Ook de bourgondische sfeer speelt een belangrijke rol. In Zeeland, Groningen en Friesland zijn de bewoners het meest trots op de eigen provincie. Wat bepaalt de sterkte van je merk? Ook dat heeft Hendrik Beerda in beeld gebracht. Een van de conclusies is dat mensen over het algemeen een hoge waardering hebben voor cultuuruitingen en evenementen. Die ligt bijvoorbeeld significant hoger dan voor sport.Dat zie je niet terug in de verdeling va de overheidsbudgetten. Faciliteiten die het meeste invloed hebben op het stads- of streekmerk:

  1. Horeca (100)
  2. Culturele festivals/evenementen (98)
  3. Winkelaanbod (95)
  4. Architectuur (92)
  5. Theaters en andere podia (91)
  6. Museumaanbod (82)
  7. Wandelmogelijkheden (79)
  8. Fietsmogelijkheden (75)
  9. Groen of mooie natuur (75)
  10. Gezondheidszorg (75)

Sportwedstrijden vinden we terug op plek 15 met een score van 68. De uitgebreidere resultaten van het merkonderzoek zijn te vinden op: www.hendrikbeerda.nl