De consumentenbond heeft al enkele jaren de website Klachtenkompas.nl in de lucht. Veel recreatiebedrijven hebben niet in de gaten dat klachten over hun bedrijf zich hier opstapelen zonder dat zij het label 'opgelost' mee krijgen. Op klachtenkompas is een module ingebouwd waarmee aangemelde bedrijven online in gesprek kunnen gaan met ontevreden klanten om tot een oplossing voor een probleem te komen. De consumentenbond heeft al enkele jaren de website Klachtenkompas.nl in de lucht. Veel recreatiebedrijven hebben niet in de gaten dat klachten over hun bedrijf zich hier opstapelen zonder dat zij het label 'opgelost' mee krijgen. Op klachtenkompas is een module ingebouwd waarmee aangemelde bedrijven online in gesprek kunnen gaan met ontevreden klanten om tot een oplossing voor een probleem te komen. klachtenWerking van klachtenkompas Consumenten kunnen klachten over alle bedrijven invoeren op deze website en ook een waardering geven aan je bedrijf. Bedrijven die zich hebben geregistreerd op de website (en dat is gratis) kunnen de klachten ook online afhandelen. Bij beantwoording op het openbare platform kan iedereen meekijken naar de afwikkeling van een klacht. Bedrijven kunnen via het online systeem twee keer een afhandelingsvoorstel doen. Als de klacht daarna nog niet is verholpen, dan verwijst de website door naar andere mogelijkheden. Aangemelde bedrijven kunnen er ook voor kiezen om direct contact op te nemen met hun klant (gegevens worden verstrekt) om low profile de klacht op te lossen. Een klacht is een kans Volgens Martijn de Groot van Klachtenkompas.nl is de recreatiesector geen topsector als het gaat om klachten. Aan de andere kant zijn er ook relatief weinig bedrijven uit deze sector aangemeld. Zelfs grotere bedrijven als CenterParcs (33 klachten in wachtrij - 1 afgehandeld) en de Efteling (22 klachten ingestuurd - 3 afgehandeld) doen nog niet mee, en dat is te zien aan de lijst met klachten. (overzicht peildatum 3-6-2015) Het gevolg is dat er achter diverse bedrijven inmiddels een lange lijst is ontstaan met onopgeloste klachten en vragen. Uitgaande van de optimistische stelling 'een klacht is een kans' is het raadzaam om even je eigen bedrijf te checken op de website en je aan te melden. Aangemelde bedrijven ontvangen automatisch een bericht als er een klacht over hun bedrijf binnenkomt. Meer informatie: www.klachtenkompas.nl