Een opmerkelijke conclusies van de Atlas voor Gemeenten 2015 (thema: Erfgoed): "De monumentale stad is in trek. Monumenten dragen meetbaar bij aan de aantrekkingskracht van een stad." Citymarketeers kunnen hier op voortborduren tijdens het Nationaal Congres Citymarketing (#NCC15), dat op maandag 8 juni 2015 plaatsvindt in de Zaanstreek. Niet geheel toevallig is ook hier 'Erfgoed' tot centraal thema verheven. Een opmerkelijke conclusies van de Atlas voor Gemeenten 2015 (thema: Erfgoed): "De monumentale stad is in trek. Monumenten dragen meetbaar bij aan de aantrekkingskracht van een stad." Citymarketeers kunnen hier op voortborduren tijdens het Nationaal Congres Citymarketing (#NCC15), dat op maandag 8 juni 2015 plaatsvindt in de Zaanstreek. Niet geheel toevallig is ook hier 'Erfgoed' tot centraal thema verheven. [caption id="attachment_36370" align="alignright" width="269"]arbeidsaanbod arbeidsaanbod neemt in monumentale steden harder toe[/caption] De waarde van Erfgoed De oorzaak van het succes is dat mensen graag in een monumentaal pand wonen en werken, maar ook omdat een monumentale binnenstad de aantrekkingskracht van de stad als geheel vergroot. Als gevolg hiervan groeien monumentale steden harder en hebben ze minder last van vergrijzing. Ook huizenprijzen ontwikkelen zich gunstiger in de monumentale stad. In de Atlas voor gemeenten 2015, wordt niet alleen gekeken naar de waarde en kansen van monumenten, maar ook hoe de waarde van monumenten ook voor de toekomst behouden blijft. Amsterdam te aantrekkelijk? Monumenten trekken niet alleen meer bewoners, maar ook meer toeristen naar de stad. Ook dat levert zo’n stad iets op. Maar daar staan kosten in de vorm van overlast tegenover. Per saldo staat de bijdrage die toeristen aan de stad leveren niet in verhouding tot de meerwaarde van monumenten voor het woon- en leefklimaat van de inwoners van de stad. Iets om over na te denken voor een monumentale stad als Amsterdam... Zaanse Schans 2Citymarketing & Heritage Het Nationaal Congres Citymarketing van maandag 8 juni staat in het teken van ‘heritage marketing’. Niet zelden zijn erfgoedmonumenten dé iconen van steden en dorpen en vormen ze uitgangspunt voor ‘marketing by storytelling’. Daarnaast zijn veel gemeenten in Nederland- samen met partners - bezig met herbestemming van (industrieel) erfgoed. Dat is eigenlijk een concrete invulling van de aanbevelingen uit De Atlas voor gemeenten. (Zie ook onze eerdere aankondiging van het Nationaal Congres Citymarketing 2015) Uit navraag bij de organisatie op 27 mei, bleek dat het nog steeds mogelijk is om in te schrijven voor het congres. Meer informatie: Atlas voor gemeenten 2015 Nationaal Congres Citymarketing