Roompot heeft een nieuwe kledinglijn gepresenteerd voor haar personeel. Er is daarbij bewust gekozen voor een ontwerp waarin het personeel zich prettig en gemakkelijk voelt. De andere kant van deze medaille is dat de theatrale aspecten - een trend die we in de recreatiesector ook steeds vaker tegenkomen -  wat minder aan bod komen. Roompot heeft een nieuwe kledinglijn gepresenteerd voor haar personeel. Er is daarbij bewust gekozen voor een ontwerp waarin het personeel zich prettig en gemakkelijk voelt. De andere kant van deze medaille is dat de theatrale aspecten - een trend die we in de recreatiesector ook steeds vaker tegenkomen -  wat minder aan bod komen. Stijlgids De kledinglijn is ontworpen door Dyanne Beekman, die in het verleden o.a. ook de bedrijfskleding voor McDonalds en het museum Beeld en Geluid ontwierp. Voor de 2000 medewerkers van Roompot Vakanties werd er kleding ontworpen voor negen verschillende afdelingen, waaronder horeca, receptie en supermarkt. Door te variëren met het logo wordt wordt een herkenbare uitstraling aan de lijn meegegeven. Beekman ontwikkelt altijd een stijlgids waardoor de medewerkers advies krijgen hoe ze de kleding op verschillende manieren passend bij hun stijl kunnen dragen. Opvallend is dat er veel denim is gebruikt. “Denim is comfortabel en kan het tegen een stootje. Het gaat erom dat de medewerker met trots werkt en zich thuis voelt in zijn of haar outfit.” [caption id="attachment_36266" align="alignnone" width="137"]animatieteam animatieteam[/caption] [caption id="attachment_36343" align="alignnone" width="109"]medewerker horeca medewerker horeca[/caption] [caption id="attachment_36345" align="alignnone" width="110"]manager manager[/caption] [caption id="attachment_36269" align="alignnone" width="137"]receptie receptie[/caption] [caption id="attachment_36270" align="alignnone" width="137"]zwembad zwembad[/caption] Keuze voor Casual De keuze voor 'casual' is heel bewust gemaakt, ligt Beekman toe: "Wij gaan er van uit dat iemand die zich prettig en gemakkelijk voelt in zijn of haar kleding, ook beter presteert. Bedrijfskleding was er vanuit het verleden vooral op gericht om uniformiteit uit te stralen en de hiërarchie aan te geven. De jongeren van deze tijd willen dat niet meer. Voor hen is ook een stukje eigenheid van belang. Vandaar dat we in deze kledinglijn hebben gekozen voor een ontwerp dat mensen ook thuis wel zouden willen dragen, met de mogelijkheid om er een persoonlijke draai aan te geven. Zo creëer je eigenheid binnen de teamspirit." De medewerkers die de bedrijfskleding mochten testen reageerden volgens de ontwerpster enthousiast en zeiden: "Is dit bedrijfskleding? Kunnen we dit ook voor thuis bestellen?" Dat kan niet, maar de reacties waren precies zoals de ontwerpster de kleding heeft bedoeld. roompot22Herkenbaarheid De keuze voor 'casual' betekent automatisch een minder groot onderscheid met de kleding van de gasten. Volgens Beekman zal herkenbaar geen probleem worden: "Doordat al het personeel in een zelfde huisstijl rondloopt creëer je herkenbaarheid en eenheid van de hele groep. Op de kleding is daarnaast ook het logo op een vrij groot formaat zichtbaar." Jurgen van Cutsem, CEO van Roompot Vakanties omschrijft de kledinglijn als: “De kleding geeft een familiegevoel en straalt gezelligheid uit en dat past goed bij het oer-Hollandse dat Roompot wil uitstralen”. Meer informatie: www.roompot.nl www.dyanne.nl (met ook de link naar de stijlgids) [caption id="attachment_36272" align="alignright" width="264"]Ober in bar van hotel in EuropaPark Ober in bar van hotel Bell Rock in EuropaPark[/caption] Pretwerk belicht: rol of eigenheid? Met de keuze voor 'casual' kiest Roompot voor comfort en gemak van het personeel. Het is een gedurfde keuze waarbij afscheid wordt genomen van de bedrijfskleding als uniform zoals die in toerisme en gastvrijheid nog gemeengoed is. Denk maar aan hostessen, stewardessen en portiers. De keuze voor casual sluit minder aan bij de trend zoals beschreven in de Experience Economy (Pine & Gillmore). Daarin wordt het personeel gezien als acteurs die een rol spelen en dus zich moeten voegen naar de beleving/kleding die zo'n rol met zich meebrengt. Deze tegenhanger zien we bijvoorbeeld terug in veel attractieparken. (zie foto EuropaPark - Duitsland). We zijn ook benieuwd naar reacties uit de branche op deze keuze van Roompot. Laat je reactie hier onder achter.