We kunnen niet om generatie Z heen, het is de grootste en meest diverse generatie in de geschiedenis. Ze zijn de meest ondernemende, behoudende, diverse, en goed opgeleide generatie op de planeet geworden. Mike Konzen van PGAV Destinations (VS) geeft zijn visie op de opkomst van Generatie Z en de de gevolgen voor de toekomst van de dagrecreatieve sector. We kunnen niet om generatie Z heen, het is de grootste en meest diverse generatie in de geschiedenis. Ze zijn de meest ondernemende, behoudende, diverse, en goed opgeleide generatie op de planeet geworden. Mike Konzen van PGAV Destinations (VS) geeft zijn visie op de opkomst van Generatie Z en de de gevolgen voor de toekomst van de dagrecreatieve sector. tabletHoewel er verschillende definities zijn van ‘generatie Z’ is iedereen het ermee eens dat deze generatie geboren is sinds 1995 en op dit moment nog (net) geen 21 jaar is. Ze zijn ambitieus, conservatief, socialer dan je kunt bedenken en ze zijn meer met de digitale wereld bezig dan jij waarschijnlijk ooit tijd voor hebt. 76% van generatie Z is het erover eens dat hun ervaring met technologie hen zal helpen hun doelen te bereiken. Tweederde (66%) zegt dat technologie het gevoel geeft dat alles mogelijk is en minder dan de helft, 43%, hecht waarde aan de tijd dat ze ‘unplugged’ zijn. ‘The Phone Stare’ In eerder onderzoek van PGAV, ‘Digitalizing Destinations 3.0’, is het fenomeen ‘The Phone Stare’ onderzocht, het vaak frustrerende fenomeen dat bezoekers op hun telefoon kijken in plaats van actief deel te nemen aan de attractie. Uit het onderzoek bleek dat bijna tweederde van de gasten hun smartphone gebruikt in de attractie. Dingen waarvoor ze hun mobiele telefoon dan gebruiken zijn:
  • Een vriend vertellen over hun bezoek (48%)
  • Informatie opzoeken over de attractie (42%)
  • Een bericht of foto plaatsen op social media over hun bezoek (40%)
  • Email checken (40%)
  • Email versturen (29%)
Deze informatie kan ontwerpers van attracties helpen met dit fenomeen om te gaan. Als we mensen op hun telefoon zien kijken, weten we nu dat dat niet uit desinteresse is, maar dat ze waarschijnlijk iemand anders vertellen over hun bezoek of dat ze juist meer willen leren over de attractie. Communiceren via beeld Generatie Z geeft de voorkeur aan communiceren via beelden, iconen en symbolen. Hierdoor zijn apps als Snapchat, Whisper en Secret ideaal. Negen van de tien gebruikt Youtube wekelijks; 54% daarvan gebruikt Youtube meerdere keren per dag en 52% gebruikt het voor een schoolopdracht. Maar, gebruik Youtube, Hulu of Netflix niet als leidraad voor je nieuwe website of interactieve tentoonstelling als je een beroep op hen wilt doen. Generatie Z is veel meer van de ‘live stream’, ze willen actief en creatief deelnemen en daarvan genieten. De attractie-ontwerpen gaan hierdoor enorm veranderen. Hoe gaan we een omgeving creëren waar gasten gezamenlijk de beleving voor zichzelf kunnen creëren? Online kennis delen Zelfpromotie is een manier van leven voor generatie Z. Waar hun vorige generatie het zou hebben gedaan door middel van blog posts, en de generatie vóór hen door hun weergave van het consumentisme (wat ze droegen, welke auto ze reden, wat ze lazen... .of wat ze wilden dat anderen dachten dat ze aan het lezen waren), communiceert deze generatie dit door middel van sociale media ontelbare keren per dag aan hun vrienden en volgers. Bijna tweederde van hen zegt dat ze graag online hun kennis met anderen delen, een teken van status en samenwerking. 64% zegt dat ze een bijdrage leveren aan websites omdat ze willen leren over nieuwe dingen en 76% vindt dat hun online ervaringen hen zullen helpen hun doelen te bereiken. Ondanks deze openlijke zelfpromotie zijn ze zeer beschermend. Ze gaan tot het uiterste om te verbergen wat ze online doen, meestal door middel van het gebruik van anonieme handgrepen, en zijn hyper-bewust van fysiek beschermen van hun apparaat door het vergrendelen van functies en wachtwoorden. Slechts 22% van de ondervraagden zegt dat ze enigszins of volledig vertrouwen op berichten van bedrijven of merken op Social networking sites. Ze zijn zeer afgestemd op authenticiteit: ze weten echt wanneer een niet-Generatie Z-er probeert met hen te praten. Zelfs in het onderzoek ‘Digitalizing Destinationa 3.0’ was de jongst ondervraagde generatie het erover eens hoeveel technologie zij willen beleven in attracties. Slechts 16% van hen was het eens met de stelling: “Ik zou graag willen dat attracties moderne technologie gebruiken waar ze kunnen. Technologie maakt attracties aantrekkelijker en efficiënter. Als technologie ingezet kan worden om de ervaring te verbeteren, vind ik dat het gebruikt moet worden." Het is verrassend en interessant om te zien hoe generatie Z omgaat met de digitale wereld maar toch ook zo beschermend is als het gaat om hun eigen identiteit. Technologie is een essentieel onderdeel van elke vorm van attractie, of het nu digitaal, mechanisch, functioneel of met de veiligheid te maken heeft. Voldoen aan de eisen van generatie Z, de grootste, meest gevarieerde en meest digitaal aangesloten generatie, zal enorm belangrijk blijven bij het renoveren en creëren van nieuwe attracties. Lees het oorspronkelijke (Engelstalige) artikel op: www.blooloop.com