De provincie Utrecht krijgt er in het najaar van 2015 een grote nieuwe publiekstrekker bij; Het Waterliniemuseum op Fort bij Vechten (Bunnik). Er wordt op termijn (2020) gehoopt op jaarlijks 100.000 bezoekers. Na het Nationaal Militair Museum, dat op 13 december 2014 open ging, is dit weer een cultuurhistorische topattractie dat wordt toegevoegd aan het recreatief aanbod in deze provincie. De pers kreeg op 31 maart alvast een rondleiding, waar de contouren van het nieuwe museum en fortinrichting inmiddels zichtbaar zijn. De provincie Utrecht krijgt er in het najaar van 2015 een grote nieuwe publiekstrekker bij; Het Waterliniemuseum op Fort bij Vechten (Bunnik). Er wordt op termijn (2020) gehoopt op jaarlijks 100.000 bezoekers. Na het Nationaal Militair Museum, dat op 13 december 2014 open ging, is dit weer een cultuurhistorische topattractie dat wordt toegevoegd aan het recreatief aanbod in deze provincie. De pers kreeg op 31 maart alvast een rondleiding, waar de contouren van het nieuwe museum en fortinrichting inmiddels zichtbaar zijn.

Een beeldimpressie: [gallery link='file' ids="35102,35103,35104,35105,35106,35107,35108,35109,35110"] Het project om een centrale plek in te richten als bezoekerscentrum voor de Hollandse Waterlinie is in 2004 van start gegaan. Het hele fort wordt zoveel mogelijk teruggebracht naar de situatie in het jaar 1880. Eind juni 2015 wordt het project, waarin 12,6 miljoen is geïnvesteerd, opgeleverd. In het najaar (exacte datum nog niet bekend) gaat het museum open voor publiek. Een groot deel van het fort blijft vrij toegankelijk. Voor het museumgedeelte worden kaartjes verkocht. Op het fort zijn al diverse bedrijven actief, w.o. een wijnproeverij en een buitensportcentrum. Zij blijven hun activiteiten voortzetten. De organisatie hoopt op 100.000 bezoekers in 2020, waarvan 60.000 museumbezoekers en 40.000 fortbezoekers. Naast het vaste recreatieve bezoek zal het fort ook regelmatig gastheer zijn/blijven van evenementen en festivals. Doe-fort Het museumfort wordt zeker geen traditioneel museum. De ontwerpers hebben er vooral een doe-fort van willen maken, met een aantrekkelijk aanbod voor de hele familie. Zo kun je spelenderwijs de geschiedenis van de Hollandse Waterlinie leren kennen. Binnen het aanbod worden dan ook veel speelse elementen toegevoegd w.o. een kabelbaan naar het buitenfort, speurtochten met doe-dingen, een interactieve maquette (zelf het gebied onder water zetten), en een pontje. Voor de mensen die verdieping zoeken is op het fort straks ook het Kenniscentrum Hollandse Waterlinie gevestigd. Themapaviljoens Binnen het museum worden enkele themapaviljoens ingericht w.o.:

  1. Geschiedenis en waterbeheersing
  2. Verdediging en camouflage
  3. Het leven op het fort
  4. De bouw van het fort (18 miljoen bakstenen handmatig gelegd!)
  5. De aanval; wat kwam de vijand tegen
  6. Natuur op de forten

Ook wordt er aandacht besteed aan het Romeinse fort waarvan de fundamenten hier onder de grond zijn gevonden. Ook verwijzingen naar andere forten en andere linies in Nederland maken onderdeel uit van de expositie. Naast verwijzingen zijn er geen fysieke samenwerkingsprojecten (arrangementen e.d.) met andere forten. Wel zijn er bestaande fiets en wandelroutes die de forten met elkaar verbinden. Nut van het fort Een aardige anekdote: Er wordt nog wel eens lacherig gesproken over het nut van de Hollandse Waterlinie. Toen de linie klaar was, bleek dat de opkomst van vliegtuigen deze linie vrijwel nutteloos maakte in de moderne oorlogsvoering. In de expositie is een brief te vinden van de Duitse Nazi spionagedienst over deze stelling ten tijde van de eerste wereldoorlog. Daarin werd de stelling als problematisch omschreven. Wellicht heeft dit rapport de eerste WO in ons land voorkomen? Logistiek moeten er nog wel enkele aanpassingen worden gemaakt om de 100.000 bezoekers te kunnen ontvangen. Zo is het fort nu nog lastig te bereiken met een touringcar. Ook het huidige parkeertrein ziet er vrij krap uit voor de verwachte bezoekersstroom. Dat blijkt overigens nu al tijdens grote evenementen op het fort. Eindconclusie is dat het fort altijd goed is geweest in het camoufleren van haar bestaan. Die eigenschap bleek ook tijdens de pers-rondleiding door Toerisme Utrecht. Het nieuwe museum en de fortinrichting zijn groter en aantrekkelijker dan van de buitenkant zichtbaar is. De komende maanden zal er vooral nog flink doorgewerkt moeten worden om de tentoonstellingen in te richten. We kijken uit naar het eindresultaat. Meer informatie: www.fortkomttotleven.nl