Er is de afgelopen twee jaar sprake van lichte krimp in het aantal logiesaccommodaties op boerderijen. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit. Tijdens de Nationale dag voor het Plattelandstoerisme (25 maart), bleek dat de ondernemers zich steeds beter instellen op de kansen die de nieuwe economie biedt. Met name de behoefte aan authenticiteit, als tegenwicht aan de steeds sneller veranderende samenleving, wordt uitgebuit als unieke eigenschap van deze bedrijven. Er is de afgelopen twee jaar sprake van lichte krimp in het aantal logiesaccommodaties op boerderijen. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit. Tijdens de Nationale dag voor het Plattelandstoerisme (25 maart), bleek dat de ondernemers zich steeds beter instellen op de kansen die de nieuwe economie biedt. Met name de behoefte aan authenticiteit, als tegenwicht aan de steeds sneller veranderende samenleving, wordt uitgebuit als unieke eigenschap van deze bedrijven. De sprekers tijdens de conferentie droegen waardevolle ideeën aan. Maar wellicht nog opvallender was de actieve deelname en nuttige tips, die de deelnemers zelf inbrachten. [caption id="attachment_34977" align="alignright" width="282"]Ria Joosten (midden) met de organisatoren van de kennisdag: Maaike Steltenpool (l) en Antoinet van Hevoirt (r) Ria Joosten (midden) met de organisatoren van de kennisdag: Maaike Steltenpool (l) en Antoinet van Hevoirt (r)[/caption] Onderscheidend vermogen is essentieel Zakenvrouw van het jaar, Ria Joosten, heeft een gerenommeerd cateringbedrijf in het Zuiden van het land opgezet. Zij hield de aanwezigen voor dat er twee strategieën naar succes kunnen leiden:
  1.  Concurreren op prijs, en dat lukt alleen bij hoge volumes of
  2.  Zorgen dat je jezelf onderscheid van de rest. Daarin werd het voorbeeld van HEMA, V&D en Bijenkorf aangehaald, waarbij vooral de V&D, met haar middenpositie, in de verdrukking zit.
Voor de plattelandsrecreatie ziet Joosten volop kansen om te verbijzonderen. Zelf is in 1999 begonnen met een Culinair Educatie Centrum in de ruimte van een oude varkensstal. Joosten: “Je moet de dingen vooral anders durven te doen dan anderen. Ga op zoek naar je eigen talent.” Als tip geeft Joosten ook nog mee: “Volg de trendwatchers. En bekijk of er bij die trends iets zit dat past bij jouw bedrijf en persoonlijkheid.” Zakenvrouw wordt je niet zomaar. Ria Joosten is op een aantal punten in haar bedrijfsvoering best streng en ze geeft ook een aantal praktijktips:
  • - Denk goed na over je concept en voer dat ook consequent door! Eenheid in uitstraling.
  • - Het proces van vergunningverlening is lang en vervelend. Je kunt dat soepeler laten lopen door je omgeving er goed bij te betrekken.
  • - Focus vooral op de talenten van je personeel (minder op hun beperkingen). Dat is het recept om te groeien.
  • - Ondernemen is keuzes make op basis van rendement; een bierviltje is vaak groot genoeg om dat uit te rekenen.
  • - Neem af en toe eens afstand van je dagelijkse beslommeringen en schrijf je bedrijfsvisie uit op papier.
Meer informatie: www.riajoosten.nl [caption id="attachment_34978" align="alignright" width="282"]Marcel Vijn Marcel Vijn[/caption] Discussie over de rol van boekingswebsites Marcel Vijn van de universiteit Wageningen presenteert o.a. de cijfers van de plattelandsrecreatie: “De afgelopen twee jaar is er sprake van een lichte krimp in verblijfsrecreatie op het platteland. Dat blijkt uit onze driepuntsmeting. Andere vormen van multifunctionele landbouw, zoals bijvoorbeeld zorg en kinderopvang, zijn in die periode wel heel hard gegroeid.” Marcel weet vooral de zaal te prikkelen om met ideeën te komen en al snel spitst de discussie zich toe op de rol van de boekingswebsites. Ook de ondernemers op het platteland maken inmiddels dankbaar gebruik van de grote platformen als Belvilla.nl en Booking.com. Deelname aan deze websites zorgt voor nieuwe klanten;; vooral veel meer internationaal publiek. Als minpuntje worden de hoge provisies genoemd; soms wel tot 30 a 35%. Als oplossing zorgen veel accommodaties er voor dat zij alleen de lastige periodes vrijgeven op deze websites. In ‘makkelijke’ periodes worden klanten via hun eigen marketingkanalen binnengehaald. Dit heeft wel als consequentie dat de grote platformen steeds minder de daadwerkelijke beschikbaarheid weergeven. Het is voor de consument dus steeds vaker zinvol om ook nog even te kijken op de website van de lokale ondernemer. Nog een dilemma met de verschillende boekingsplatformen is de afstemming van de bezetting onderling. Vaak moet de ondernemer een boeking handmatig bijwerken op de diverse platformen. Meer informatie: www.stadlandrelaties.nl/nl_nl/nl/mensen/marcel-vijn/ [caption id="attachment_34979" align="alignright" width="282"]De duurzame trekkershut Trek-in De duurzame trekkershut Trek-in[/caption] Binnenkort meer... Hierboven zijn twee plenaire sessies besproken van deze netwerkdag. We besteden de komende weken op deze website ook nog aandacht aan enkele deelsessies en andere onderwerpen die op deze kennisdag ter tafel kwamen en die specifiek betrekking hebben op de ontwikkeling van het plattelandstoerisme in Nederland. meer informatie: www.netwerkplattelandstoerisme.nl