Center Parcs blijft terughoudend op de Nederlandse markt

Roompot maakte onlangs bekend dat zij zes nieuwe parken gaan openen in Zeeland en ook andere grote bungalowketens openen met enige regelmaat een nieuw park in Nederland. Center Parcs ziet weinig ruimte om een nieuw park in Nederland te realiseren en focust voor haar uitbreiding vooral op het buitenland. Dat laat Mark Haak Wegmann, CEO van Center Parcs Europe, in een interview weten.

Investeringen in Nederlandse parken
Center Parcs exploiteert in Nederland negen parken en ook nog twee parken net over de grens in België. Het jongste park, Parc Sandur in Emmen, heeft als bouwjaar 1999. Het oudste park ‘Het Meerdal’ stamt uit 1977. Haak Wegmann is duidelijk over kansen op een nieuw Center Parcs park in Nederland: “Op de Nederlandse markt is er sprake van veel aanbod en veel spelers. Onze parken behoren tot de grootste van Nederland met bovendien volop luxe en voorzieningen. Het is lastig om marktruimte te vinden voor een park van dat formaat. We hebben dus geen plannen in Nederland.”

De parken van Center Parcs (voorheen Sporthuis Centrum / Gran Dorado) behoren tot de pioniers van de Nederlandse bungalowmarkt. We zijn dan ook benieuwd hoe Haak Wegmann aankijkt naar de noodzaak tot vernieuwing en renovatie? Haak Wegmann: “We zijn continu bezig met het updaten van cottages. De afgelopen jaren zijn er meerdere parken onder handen genomen. Daarbij wordt o.a. de indeling van de huisjes onder handen genomen. Vaak wordt een slaapkamer opgeofferd om de centrale voorziening, vooral de badkamer, wat meer ruimte te geven. Ook het interieur wordt aangepast aan de wensen van deze tijd. Nieuwbouw zie je o.a. terug op De Eemhof waar we enkele jaren geleden nog een appartementenhotel hebben gebouwd aan een jachthaven.” De renovaties en aanpassingen betreffen vooral het interieur en inrichting van de cottages. Haak Wegmann ziet geen noodzaak om de bestaande vakantiewoningen compleet te herbouwen.

Vernieuwing vindt ook veel plaats in de vorm van activiteiten die op de parken kan worden ondernomen. (zie artikel: Center Parcs investeert in 60 nieuwe activiteiten )
De buitenlandse activiteiten van Center Parcs focussen vooral op Frankrijk en Duitsland; daar wordt wel geïnvesteerd in nieuwe parken (+ link naar Center Parcs vastgoed). Daarnaast wordt ook door het moederbedijf Piere&Vacances Center Parcs gewerkt aan een park in Marokko en wordt er gekeken naar kansen op de Chinese markt.

Trends
Om een topbeleving te kunnen blijven bieden is het nodig om in te spelen op trends en ontwikkelingen in de markt. Welke drie belangrijkste trends ziet Haak Wegmann voor Center Parcs, en hoe speelt zijn bedrijf daar op in?

1. Digitalisering – steeds meer communicatie verloopt via de smartphone. Dat heeft grote gevolgen voor de complete bedrijfsvoering:

  •  Het zoek- en boekgedrag verandert. Steeds vaker wordt via de smartphone een boeking gemaakt;
  •  je kunt via de smartphone makkelijker communiceren met gasten op je park;
  •  wij kunnen steeds beter in kaart brengen wat de gast wenst en daar op inspelen (data);
  •  Ook domotica-toepassingen bieden kansen voor meer gemak en beleving. Bijvoorbeeld het afspelen van je eigen muziek op je mobieltje via de boxen in de bungalow;
  •  De Smart TV biedt nieuwe kansen om in de bungalow je gasten te helpen bij hun keuzes; en ook maatwerk programmering wordt op prijs gesteld.

Maar ook het personeel maakt steeds meer gebruik van mobiele ondersteuning. Zo maken medewerkers straks gebruik van een app op hun tablet waarmee zij worden ondersteund bij hun werkzaamheden (efficiency) en snel informatie kunnen vinden over de gast die zij gaan ontmoeten.

2. Meer focus op activiteiten / beleving – Haak Wegmann: “Waar we ons komend jaar vooral mee willen onderscheiden zijn ‘bijzondere activiteiten’. Daarmee willen we verschillende doelgroepen aanspreken. Sommige activiteiten worden zelfs aangeboden als de belangrijkste reden voor het bezoek. Denk daarbij aan de meerdaagse cursussen om je PADI duikbrevet te halen. (Kempervennen).”
Waar in het (verre) verleden de gast niet van het Center Parcs park af hoefde, is er tegenwoordig veel meer aandacht voor activiteiten in de omgeving. De parken bieden volop mogelijkheden om tickets te boeken. Nieuw is de ontwikkeling van Center Parc Excursions. Hierbij worden de gasten op weg geholpen met een dagprogramma in de omgeving. Voor de meeste gasten wordt er van uitgegaan dat zij de activiteiten met eigen vervoer bezoeken. Voor gasten die zonder auto arriveren kan ook vervoer worden geregeld. Dat is bijvoorbeeld het geval voor een groeiende groep gasten uit Israël, die de weg naar de Center Parcs parken hebben ontdekt.

3. Natuur blijft belangrijk voor Center Parcs. Die ontwikkeling is vooral goed waarneembaar bij de ontwikkeling van de nieuwe parken. Bij het Franse Park Bois au Daims (open in juni 2015) wordt bewust gezocht naar een natuurlijk ontwerp waarbij de gasten regelmatig dieren in het wild te zien kunnen krijgen. Zo lopen er herten vrij rond in het park en voelen dieren zich veilig aan de overzijde van een waterplas. Ook in de negen handgemaakte boomhuizen wordt het contact met de natuur als uitgangspunt genomen. Als voorbeeld voor deze parkinrichting werd gekeken naar Animal Kingdom lodges van Disney in Florida.
Niet alleen in bovengenoemd park speelt de natuur een belangrijke rol. Ook in de nieuwe parken, zoals ‘Village nature’ naast Disneyland Paris, of het recent geopende Franse park Le Les Trois Forets staan natuur en duurzaamheid centraal.

Meer informatie:
www.centerparcs.nl
www.centerparcs-vastgoed.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *