Yumble, door de initiatiefnemers gelabeld als ‘Attractiepark van de toekomst’, is klaar voor de opening op 21 maart. De filosofie om de populaire online spellen te gebruiken als basis voor een live experience zorgt voor een vernieuwend concept. Nederland heeft er een nieuwe attractievorm, met diverse bijzondere deelattracties bij. Maar of we dit een ‘pretpark’ moeten noemen? Yumble, door de initiatiefnemers gelabeld als ‘Attractiepark van de toekomst’, is klaar voor de opening op 21 maart. De filosofie om de populaire online spellen te gebruiken als basis voor een live experience zorgt voor een vernieuwend concept. Nederland heeft er een nieuwe attractievorm, met diverse bijzondere deelattracties bij. Maar of we dit een ‘pretpark’ moeten noemen? Eerst maar enkele beelden van de open dag voor de pers... [gallery link="file" ids="34619,34620,34621,34622,34623,34624,34625,34626,34627,34628,34629,34630"] De eerste indruk Op donderdag 12 maart was de pers uitgenodigd voor de preview van Yumble. De nieuwe attractie grenst aan het succesvolle concept van de Outlet in Roermond (richting de 5 miljoen bezoekers per jaar). Als je de parkeerplaats van de Outlet oprijdt, dan kun je Yumble niet missen. Het is een indrukwekkend groot blauw gebouw, met een eigen parkeervoorziening onder het gebouw; handig en snel. Via een trap (buitenom) kom je bij de hoofdingang, die nog wel wat herkenbaarheid kan gebruiken. Het betreft een volledige indoor attractie die veel met schermprojecties werkt. De eerste indruk binnen is dan ook vrij donker. (nodig voor de zichtbaarheid van de projecties). Bij een wandeling door het gebouw krijg je niet het ‘pretparkgevoel’; want dat is over het algemeen veel rommeliger, levendiger en gethematiseerd. Vandaag lopen er ook alleen journalisten en camerateams rond; en ontbreken de kinderstemmetjes. Een herkenbare huisstijl is er wel; met bijpassende muziek. De inrichting kenmerkt zich eerder als ‘overzichtelijk’ en ‘techno’. Dat past wellicht ook wel bij de gameswereld, die aan de basis staat van de diverse individuele attracties. Wat het opgeruimde gevoel verder versterkt is het feit dat veel van de grote attracties zijn ingebouwd en onzichtbaar vanaf de centrale ruimte. Je kunt daardoor niet volgen wat de gebruikers aan het beleven zijn. De sfeer wordt daardoor ‘anders’ dan in een standaard pretpark. Opvallend is de centrale hal/plein met het grote podium, bedoeld voor shows waarin kinderen zelf kunnen schitteren. Bekijk ook ons sfeerfilmpje van Yumble: (attractiebeelden gemaakt met de nieuwe voordelige actiecamera van AEE) Zie ook een filmpje op Facebook, gemaakt tijdens een testdag met kinderen Dagdeel Er zijn nog meer verschillen met een standaard attractiepark. Naast het feit dat Yumble volledig indoor is, werkt men ook met tijdslots per dagdeel (4 uur). Daarmee is het dus automatisch een attractie voor een halve dag. De combinatie met de outlet ligt daarbij natuurlijk voor de hand. De prijs voor een entreekaartje op een zaterdag is € 16,50, en er wordt op termijn dynamic pricing ingesteld zodat de prijs per tijdstip varieert. Er wordt uitgegaan van maximaal 1500 bezoekers per dagdeel. Fysiek kan het gebouw er meer aan, maar hiermee blijven de wachtrijen beperkt en een verblijf aangenaam. Indoor en het zonnetje? Waar een outdoor pretpark niet blij wordt van koud en nat weer, zal een indoorpark daarvan juist profiteren. Maar wat gebeurt er op mooie zonnige dagen? Initiatiefnemer Marc Koerts is niet bang voor het zonnetje: “We verwachten wel dat het rustiger zal worden bij de eerste dagen mooi weer, maar in het verloop van het zomerseizoen, speelt dat in de praktijk steeds minder een rol.” Zijn verwachting wordt ook bevestigd door Plopsa, die in Coevorden en het Belgische Hasselt al een indoorpark exploiteren: “Juist voor kleine kinderen is de veilige beschermde omgeving wel een mooie afwisseling op al te hete dagen.” Nederlandse partners Het was voor de Nederlandse attractiebouwer Vekoma een tijd geleden dat zij in Nederland een attractie mochten leveren. (de laatste was in Toverland) In Yumble zijn op twee plekken attracties van Vekoma ingebouwd: Mia and Me (ride met een 3D schietspel) en Tim’s Rescue (een avontuurlijke rit met 4D effecten.) Ondernemer Daan de Kruik merkt op: “Waar in het buitenland de leveranciers uit eigen land automatisch een streepje voor hebben, kennen we dit fenomeen in Nederland nauwelijks. Wij zijn overigens wel zeer content met de samenwerkingspartners.” Naast Vekoma werkt Yumble o.a. samen met Jora Vision (thematisering), Monobanda (augmented reality doolhof), Connect and Play (interactieve spellen) en Ameco Playgrounds. Het is de bedoeling dat het concept van Yumble wordt geëxporteerd naar andere landen. Dankzij een goede samenwerking met de diverse leveranciers kan een Yumble makkelijk als Turn-key project worden aangeboden. Innovatie Yumble zet zelf ook nog enkele van haar innovatieve ontwikkelingen op een rijtje. Het betreft een aantal vernieuwende factoren waardoor niet alleen een nieuwe bezoekersbeleving, maar ook een nieuw business model ontstaat:
  • Entertainment: Yumble heeft een attractiemix samengesteld die bestaat uit nooit eerder vertoonde attracties en een aantal attracties die alleen te zien in ’s werelds grootste themaparken.
  • Technologie: Het decor van Yumble is interactief. Verschillende technologieën waaronder Video Mapping, grootschalige inzet van projectie en professionele verlichting zoals wordt toegepast bij grote concerten, worden ingezet voor een unieke beleving.
  • Content: Doordat de geprojecteerde beelden regelmatig veranderen, worden bezoekers steeds verrast met de nieuwste internationale content. Hierdoor verveelt een bezoek nooit.
  • Concept: Yumble heeft goed gekeken naar alle dissatisfiers bij de huidige attractieparken en daarop ingespeeld. Door te werken met dagdelen van 4 uur, worden bezoekersstromen gespreid en hoeft niemand lang te wachten. Omdat Yumble overdekt is, is het altijd mooi weer. Daarnaast is er een vernieuwend food concept ontwikkeld waarbij wordt ingespeeld op de mogelijkheden die het interactieve decor biedt. Ook parkeren is makkelijk en betaalbaar.
  • Dynamisch prijssysteem: Yumble hanteert een dynamisch prijssysteem. Op drukke dagen loopt de prijs op tot maximaal 21,50 euro, op rustige dagen zakt de prijs tot 14,50 euro. Zo kan de bezoeker zelf zijn toegangsprijs bepalen.
  • HR-beleid: Niet alleen klanttevredenheid, maar ook medewerkerstevredenheid staat centraal bij Yumble. Yumble gelooft dat als de medewerkers een leuke dag hebben, de bezoekers dat vanzelf ook hebben. Medewerkers doorlopen een speciaal ontwikkeld trainingsprogramma waarbij persoonlijke aandacht voor het team én de bezoeker centraal staat.
  • Multi-use pand: Yumble is geopend op woensdagmiddag, zaterdag, zondag en op vakantie- en feestdagen. De overige dagen is het pand beschikbaar voor andere bestemmingen.
  • Combinatie leisure en retail: Yumble is gelegen op het Designer Outlet Roermond. Met meer dan 5 miljoen bezoekers op jaarbasis is dit het grootste outlet van Europa.
  • Business model: Yumble introduceert een compleet nieuw business model in de leisure branche. In plaats van telkens dure nieuwe attracties aan te schaffen, creëert Yumble herhalingsbezoek door het vervangen van content op basis van de meest actuele trends.
Meer informatie: www.yumble.nl