Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat Nederlanders de afgelopen drie jaar steeds vaker bewuste keuzes maken voor een gezonde leefstijl. Maar geldt dat ook voor de vakanties en dagjes uit? Albron leisure (foodservice recreatie) herkent de signalen uit het onderzoek en past daar het menu op aan. Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat Nederlanders de afgelopen drie jaar steeds vaker bewuste keuzes maken voor een gezonde leefstijl. Maar geldt dat ook voor de vakanties en dagjes uit? Albron leisure (foodservice recreatie) herkent de signalen uit het onderzoek en past daar het menu op aan.

[caption id="attachment_34525" align="alignright" width="275"]er wordt steeds minder gerookt er wordt steeds minder gerookt[/caption] Vooral de jongere generatie Uit het onderzoek van Multiscope blijkt dat met name de leeftijdsgroep tot 35 jaar kiest voor een bewuster leven (58%). Daarentegen kiezen 50-plussers daar minder vaak voor (48%). Bewuster leven uit zich over het algemeen in gezonder en bewuster omgaan met voeding en meer bewegen. Voor 54% geldt dat een gebeurtenis in de omgeving heeft gezorgd voor de verandering, zoals door ziekte, het overlijden van naasten en het krijgen van (klein)kinderen. Nederlanders drinken de afgelopen drie jaar vooral minder alcohol (40%), letten meer op de mentale gezondheid (35%) en eten minder (34%). Daarnaast wordt er in Nederland in mindere mate gerookt. Vier op de tien rokers rookt minder dan drie jaar geleden, terwijl een op de tien aangeeft meer te roken. Bewegen Eén op de vier Nederlanders (23%) registreert op z’n minst af en toe dagelijkse beweging. Maar liefst één op de twintig Nederlanders registreert altijd de dagelijkse beweging. De penetratie van de smartphone heeft mede gezorgd voor deze populariteit. Vier op de tien gebruikt hiervoor namelijk de smartphone. Een kwart gebruikt een stappenteller. Eén op de tien Nederlanders slaat gezondheidsdata (bv. beweging, sport en lichaamsfuncties) uit diverse apparaten en apps op één locatie op. Hiervoor worden Apple Health (12%), Google Fit (11%) en Samsung S Health (11%) het meest gebruikt. Mannen zijn hierin actiever dan vrouwen. Meer informatie: www.multiscope.nl [caption id="attachment_34524" align="alignright" width="276"]Buffet bij Center Parcs Vossemeren Buffet bij Center Parcs Vossemeren[/caption]

Ook in de vrije tijd?

Afgelopen jaren blijkt dat de recreatiesector, wat gezond eten betreft, haar eigen wetmatigheden kent. Het verbannen van patat is bijvoorbeeld nog altijd gedoemd om te mislukken. We vroegen Ernest van de Voort van Albron Leisure (o.a. actief onder het dak van Center Parcs) of zij merken jullie dat de consument ook in zijn vrije tijd aandacht wil besteden aan gezond eten? Van der Voort: "We zien significante wijzigingen in de houding en het gedrag van gasten als het om gezondheid en gezonder eten gaat. Ofschoon consumenten in een recreatieve setting doorgaans zichzelf iets meer toestaan of minder streng zijn zien we ook een beweging ontstaan waarbij men een bewustere lifestyle altijd wil belijden. Daarbij zijn kinderen een steeds belangrijker criterium. De obesitas en diabetes discussie heeft er toe geleid dat gezond eten een belangrijk onderdeel van de opvoeding is geworden. Dat heeft dus veel impact op de aankoop keuzen van verzorgers en begeleiders van kinderen. Wij zien in die context een aantal opmerkelijke zaken:

  • we zien de verkochte volumes van vleesvervangers in onze supermarkten aanzienlijk toenemen
  • we zien gasten steeds vaker kiezen voor het vegetarisch alternatief van de kaart
  • daar waar we van ouds her dominant snacks en gefrituurde producten verkopen zien we gasten minder frequenteren
  • gezonder broodvarianten (zoals bv spelt) hebben de voorkeur boven de traditionele varianten
  • meer en meer senioren vragen om kleinere porties( wij bieden sinds kort de smartchoice aan: zelfde maaltijd maar 20% minder volume)
  • vers of vers bereid is n randvoorwaarde geworden
Zou je recreatiebedrijven aanraden om ook met gezond eten te adverteren?

Van de Voort: "Hoewel ik denk dat het aanbieden of verzorgen van een gezonder aanbod een "license to operate" is denk ik dat adverteren weinig verschil zal maken. Het is, of wordt zo langzamerhand iets wat gewoon geregeld moet zijn om relevant te zijn in de ogen van de gast. Dit moet men vervolgens niet onderschatten! Alleen aanbieden van gezond eten is onvoldoende. In dit kader is de discussie rondom kindermarketing ook relevant: Moeten we het systematisch verleiden van kinderen staken en hierin onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen? Of kunnen we deze activiteiten gericht op kinderen handhaven maar onszelf daarbij houden aan een aantal richtlijnen... Wij zijn ons hier van bewust en zijn volop aan de slag om onze positie hierin te bepalen en die ook te vertalen naar onze activiteiten. Hierin de koploper zijn zal ons ook helpen exposure te genereren en sympathie van de consument... En daarmee hopen weer natuurlijk om een beetje meer voorkeur te genereren. Overigens is gezond eten een zeer belangrijk thema maar ook weer slechts één van de thema's rondom duurzaamheid. De impact op milieu en onze sociale omgeving zijn in de ogen van consumenten ook steeds belangrijker.. Denk hierbij bv eenss aan diervriendelijkheid en voedselverspilling." Ongezond eten van het menu afhalen? Van de Voort: "Wij geloven er in dat we onze gasten niets moeten opdragen of verbieden. Het is immers vakantie en dan wil je niet betutteld worden! We richten ons daarom veel meer op het aanbieden van gezondere alternatieven,opties en stimuleren een gezonder variant i.p.v. vertellen wat slecht is. Gezonder eten blijft een keuze van de consument die wij als branche en ondernemers moeten faciliteren. Tijdens een dagje/avondje uit moet je dus ook kunnen kiezen voor een hamburger, kroket en frietjes... Dat is een verantwoordelijkheid van de gast.. Wij reiken de juiste keuzes aan zij maken." Meer informatie: www.albron.nl