Lawaai is nog steeds klacht nummer 1 onder hotelgasten. En omdat de beoordelingen van gasten mede het beleid van een hotel bepalen, zijn hotels meer geneigd om stille kamers te creëren. Daarvoor bestaat inmiddels een objectief beoordelingssysteem: het Quiet Room label. Lawaai is nog steeds klacht nummer 1 onder hotelgasten. En omdat de beoordelingen van gasten mede het beleid van een hotel bepalen, zijn hotels meer geneigd om stille kamers te creëren. Daarvoor bestaat inmiddels een objectief beoordelingssysteem: het Quiet Room label.Quietroom

Het Quiet Room label heeft tot doel om de creatie van stille hotelkamers te stimuleren en reizigers die een stille hotelkamer zoeken, te voorzien van betrouwbare informatie. Hotels die het Quiet Room label willen verwerven, moeten voldoen aan eisen en worden zorgvuldig getest. Kamers die voldoen aan de eisen zijn per definitie goed gebouwd en geïsoleerd voor geluid. Reizigers die een stille hotelkamer zoeken, kunnen de website van het label bezoeken. Hotelstars Union Nederlandse hotels gaan nu meedoen met de Hotelstars Union van o.a. Duitsland, Denemarken en de Benelux. Maar deelname staat vrij en een hotel kan in feite zelf bepalen hoeveel sterren het op zijn gevel zet. Merkwaardig? Ja en nee. Ja, want het sterrensysteem pretendeert een soort houvast te bieden voor reizigers en inzicht te geven in de voorzieningen van hotels. Dat is nu dus echt achterhaald. Nee, want hotelsterren worden sowieso minder belangrijk; beoordelingen van reizigers en daarmee de reputatie van een hotel zijn inmiddels belangrijker. Afwezigheid van stilte Dat is een goede ontwikkeling, want het zijn tenslotte de reizigers die betalen voor de voorzieningen. Het dwingt hotels om nog beter te luisteren naar gasten. En het zal ook helpen om een groot gemis uit het sterrensysteem te corrigeren: de afwezigheid van stilte en geluidsisolatie als criteria in de beoordeling van hotels. Bron: persbericht KGI Groep