In retailland is het al jaren gebruikelijk om beleving te gebruiken om de ruimte een bepaalde gewenste sfeer mee te geven! Dit begrip begint ook een steeds belangrijkere rol te krijgen binnen de leisure. Toch zien wij als retailexperts nog veel ondergeschoven kindjes die best wat meer aandacht zouden mogen krijgen. In retailland is het al jaren gebruikelijk om beleving te gebruiken om de ruimte een bepaalde gewenste sfeer mee te geven! Dit begrip begint ook een steeds belangrijkere rol te krijgen binnen de leisure. Toch zien wij als retailexperts nog veel ondergeschoven kindjes die best wat meer aandacht zouden mogen krijgen.

Om wat voorbeelden te laten zien van beleving binnen de retail hieronder wat voorbeelden; [gallery link=file ids="34264,34263,34262,34261,34260,34259"] Wat doet beleving dan precies en waarom is het zo belangrijk? Beleving zorgt er voor dat de bezoeker zich prettig voelt in de omgeving en hier graag wat langer wil blijven. Dit heeft te maken met allerlei aspecten. Naast de producten die verkocht worden is het ook belangrijk dat de visual merchandise goed gedaan wordt. Dat de klant begrijpt wat hij/zij waar kan vinden zonder dat dit saai wordt. Het personeel is ook belangrijk. Als zij niet alert, vriendelijk en servicegericht zijn gaat er ook iets mis. Ook de zintuigen spelen een belangrijke rol. Als het ergens te koud is of er is lawaai (verkeerde muziek) of het ruikt niet fris ben je zo weer weg. Terwijl je de zintuigen juist ook in positieve zin kan prikkelen. In veel vakantieparken zien wij nog vaak recepties, pleinen, winkels en horeca gelegenheden die nou niet echt gezellig zijn te noemen. Vaak zijn de ondernemers zich niet bewust van dit feit en ligt de focus op uitbreiding van het park. Nieuwe attracties of uitbreiding van accommodaties worden veelal belangrijker gevonden. Enkele voorbeelden: [gallery link=file ids="34269,34268,34267"] Toch ligt de ambitie van de huidige consument steeds hoger en vraagt deze om de juiste sfeer in alle ruimten. Blijft de algemene ruimte dus achter ten opzichte van de accommodaties dan klopt het totaalconcept niet meer en zul je er op de lange termijn niet op vooruit gaan. Zo kan het ook: [gallery link=file ids="34273,34272,34271"] Dus tijd voor actie en vernieuwing! MargarethBleekerMet dank aan: Margareth Bleeker Bleeker Concepts Email: Margareth@bleekerconcepts.nl Met ruim 28 jaar ervaring is Bleeker Concepts specialist in het ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van aantrekkelijke en commercieel succesvolle retail concepten. Daarnaast is Bleeker Concepts actief in kantoren, de zorg, horeca, leisure en woningen.