Toerisme Vlaanderen verwacht dat ruim 301.000 overnachtingen door binnenlandse bezoekers en ruim 354.000 overnachtingen van buitenlandse bezoekers in Vlaanderen en Brussel plaatsvinden tijdens de krokusvakantie. De verwachting is dat er in totaal ruim 90 miljoen euro wordt besteed. Toerisme Vlaanderen verwacht dat ruim 301.000 overnachtingen door binnenlandse bezoekers en ruim 354.000 overnachtingen van buitenlandse bezoekers in Vlaanderen en Brussel plaatsvinden tijdens de krokusvakantie. De verwachting is dat er in totaal ruim 90 miljoen euro wordt besteed.

[caption id="attachment_34048" align="alignright" width="280"]Antwerpen Antwerpen[/caption] Toerisme Vlaanderen maakt voor deze voorspelling gebruik van een zelf ontwikkeld wetenschappelijk berekeningsmodel dat een inschatting mogelijk maakt van het aantal binnen- en buitenlandse bezoekers die hun krokusvakantie gedeeltelijk of volledig in Vlaanderen en Brussel zullen doorbrengen. Stijging ten opzichte van 2014 Volgens de cijfers worden er ruim 655 000 overnachtingen geregistreerd aan de kust, in de groene regio’s en in de kunststeden Brussel, Antwerpen, Mechelen, Leuven, Gent en Brugge. Dat is ruim 9 procent meer dan in de krokusvakantie van 2014. 301 251 overnachtingen zijn voor rekening van landgenoten die er voor kiezen om hun krokusvakantie door te brengen in eigen land. Dat zijn er 1,5 procent meer dan in 2014. Buitenlandse bezoekers 354 171 overnachtingen zijn voor rekening van buitenlandse bezoekers, een aanzienlijke stijging met ruim 17 procent in vergelijking met de krokusvakantie van 2014. Bijna 20 procent van de buitenlandse overnachtingen (68 720) zijn toe te schrijven aan bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk. Na het Verenigd Koninkrijk volgen Nederland (65 532) en Frankrijk (58 657). Omzet De 655 000 overnachtingen tijdens de krokusvakantie vertegenwoordigen een stevige omzet van ruim 90 miljoen euro. Ruim 34 miljoen euro komt van de binnenlandse bezoekers, 56 miljoen euro is voor rekening van de buitenlandse gasten. Toerisme Vlaanderen voert het hele jaar door actief campagne in het buitenland, om zo veel mogelijk buitenlandse bezoekers naar Vlaanderen en Brussel te halen. Ook buiten de traditionele vakantieperiodes is dat belangrijk voor betere seizoenspreiding. Meer informatie: www.toerismevlaanderen.be