De Chinese markt biedt veel kansen voor Nederlandse toeristische bedrijven. Dat onderschreef ook Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) tijdens zijn werkbezoek aan China. Het doel van het bezoek is om de kansen voor Nederlandse ondernemers en wetenschappers op deze groeiende markt te vergroten en om meer Chinese investeringen en toeristen naar Nederland te halen. De Chinese markt biedt veel kansen voor Nederlandse toeristische bedrijven. Dat onderschreef ook Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) tijdens zijn werkbezoek aan China. Het doel van het bezoek is om de kansen voor Nederlandse ondernemers en wetenschappers op deze groeiende markt te vergroten en om meer Chinese investeringen en toeristen naar Nederland te halen. keukenhof3

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Vorig jaar werd de grootste procentuele groei van internationale bezoekers aan Nederland gerealiseerd in China. In 2014 ontvingen wij achttien procent meer Chinese gasten dan het jaar ervoor; in totaal ruim 250.000. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vier jaar geleden en is iets waar we gezamenlijk trots op mogen zijn. Onze ambitie voor de komende jaren is een verviervoudiging naar ruim 800.000 Chinese gasten, een aantal waarmee China de rangorde van herkomstlanden stevig zal veranderen en zal stijgen van een negende naar een mooie zesde plek in de top tien.” Belang toerisme De bestemming ‘Holland’ gaat voor zestien miljoen internationale bezoekers in 2020 en ruim 800.000 Chinese gasten. Deze ambitie brengt een geweldige, maar ook noodzakelijke impuls voor de Nederlandse economie met zich mee in de vorm van omzet, werkgelegenheid en voorzieningen. De prachtige resultaten uit het verleden zijn echter geen garantie voor de toekomst. Zij zijn onder andere omstandigheden tot stand gebracht en de concurrentie is groot en groeiende. Vranken: “Het is essentieel dat we de huidige bezoekersaantallen behouden, het potentieel verzilveren en de groei in toenemende mate spreiden in tijd en ruimte. In onze strategie zetten wij sterker in op het stimuleren van vraag naar nieuwe bestemmingen in Nederland. Dat is belangrijk om onze gasten de juiste beleving te kunnen blijven bieden. Maar, dit is geen gemakkelijke opgave. Een vitale reisindustrie én bestemming vergen een versterkte marketing- en salesinzet. Het aanbod is aanwezig maar publieke en private stakeholders in Nederland en in China moeten gezamenlijk de juiste condities scheppen.” Toerisme in Nederland in de schijnwerpers Tijdens zijn bezoek aan China brengt Kamp tientallen Nederlandse en Chinese bedrijven en kennisinstellingen met elkaar in contact. Naast ondernemers- en investeringskansen, wordt ook het toeristische aanbod van Nederland nadrukkelijk onder de aandacht gebracht. Donderdag 29 januari staat ‘toerisme in Nederland’ in de schijnwerpers en zal de minister ons land presenteren als brede toeristische bestemming. Daarnaast tekent NBTC een samenwerkingsovereenkomst met Chinese touroperators. Vranken: “Daarmee committeren we ons aan het verder stimuleren van de spreiding van (Chinese) bezoekers door ons land. Daarnaast zet NBTC de komende jaren ook in op andere interesses die onder Chinezen leven en die bijdragen aan regionale spreiding, zoals shopping. Naast de activiteiten voor de toeristische markt zetten we ons land sinds kort ook op de Chinese kaart als zakelijke bestemming. Dit alles doen we gezamenlijk met partners en zo zorgen we voor een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie.” Bron: www.nbtc.nl Zie ook: toespraak minister Kamp tijdens het Tourism Seminar