Meer dan de helft van de Nederlanders die zich oriënteren op een dagje uit wacht het liefst met kopen op een kortingsactie. Voor de meeste vrijetijdsactiviteiten oriënteren we ons pas een week van tevoren. Korting is dan belangrijker dan bijvoorbeeld de reistijd. Meer dan de helft van de Nederlanders die zich oriënteren op een dagje uit wacht het liefst met kopen op een kortingsactie. Voor de meeste vrijetijdsactiviteiten oriënteren we ons pas een week van tevoren. Korting is dan belangrijker dan bijvoorbeeld de reistijd.

[caption id="attachment_33472" align="alignright" width="300"]julianatoren Julianatoren, Apeldoorn[/caption] ultuursector Voor festivals, concerten en voorstellingen begint het oriënteren vaak veel eerder, omdat men anders het risico loopt dat het uitverkocht is. Tevens is men hiervoor wel bereid om het volledige bedrag te betalen. De meeste mensen oriënteren zich online, vaak via de website van de aanbieder zelf. Slechts 18% laat zich informeren door gesprekken met familie, vrienden en/of kennissen. Dat blijkt uit onderzoek dat PostNL in samenwerking met Cendris heeft gedaan naar de manier waarop Nederland zijn vrije tijd besteedt. Kortingsacties Roelof Jan Postma, senior campagnemanager bij PostNL: “Twee dingen vallen op als we kijken hoe Nederlanders zich oriënteren op een dagje uit: korting is extreem belangrijk en we zoeken en boeken het liefst online. Men betaalt liever niet het volle pond en gaat op zoek naar korting. Dat kan via kortingsacties per e-mail (zoals Groupon), maar ook via veilingwebsites. En bij online boeken zoeken we steeds vaker nog even online naar een kortingscode. Aanbieders van evenementen kunnen inspelen op deze ontwikkelingen door hun prijsbeleid nog beter af te stemmen op het zoeken en boeken of door bijvoorbeeld hun affiliate marketing goed te organiseren. Veel aanbieders verdiepen zich in de customer journey. Zo start voor musicalbezoekers de ervaring steeds vaker al direct na het boeken, bijvoorbeeld met een persoonlijke mail van een hoofdrolspeler, en krijg je als je tickets boekt bij een top voetbalclub informatie over de wedstrijd en een aanbod om te eten in het stadion.” Waar gaan we naartoe? De activiteiten waarvoor recent het vaakst tickets zijn geboekt, zijn: dierentuin, attractiepark, bioscoop, museum en theater. Mannen kopen vaker een kaartje voor een sportevenement dan vrouwen. Vrouwen kopen vaker kaartjes voor de dierentuin. Gezinnen met kinderen jonger dan 6 jaar gaan het vaakst naar de dierentuin (44%) en met kinderen tussen zes en twaalf jaar kiezen gezinnen vaker voor een attractiepark (34%). Festivals scoren vooral bij jongeren (27%) en musea zijn meer in trek bij ouderen (20%). Alleenstaanden gaan het liefst naar de bioscoop (25%). Hoe zoeken en boeken we een uitje? Voor korte uitjes oriënteren we ons vaak minder dan een week van tevoren en bijna de helft van de respondenten boekt tickets ook minder dan een week van tevoren of op de dag zelf. Voor een activiteit van een dag nemen we meer tijd om te oriënteren, vaak een maand of langer. De meerderheid van de respondenten oriënteert zich online, omdat dit snel en makkelijk is en relevante informatie oplevert. Een klein deel van de respondenten gebruikt ook persoonlijke informatie (betrouwbaar) of reageert op een aanbieding per e-mail, zeker als deze relevant en goed getimed zijn. We kopen tickets het meest op de locatie zelf (32%), via de website van de organisatie van de activiteit (27%) of via een ticketveiling- of bestelsite (16%). Korting is erg belangrijk Meer dan de helft van de respondenten zegt het liefst te wachten met het kopen van tickets totdat er een kortingsactie is, bijvoorbeeld via e-mail of via de werkgever, energieleverancier etc. Kortingsacties ontvangen we het liefst per e-mail (75%). Ongeveer 20% wil deze kortingsacties (ook) per post ontvangen. Opvallend is dat minder dan 10% van de respondenten kortingsacties wil ontvangen via social media of via een app op hun smartphone of tablet. Hoe willen we geïnformeerd worden? De digitale nieuwsbrief is veruit het meest gebruikte en gewenste kanaal om op de hoogte te blijven van nieuws en tips, gevolgd door de website van de aanbieder. Een derde van de respondenten wordt helemaal niet op de hoogte gehouden. Dat is opvallend, omdat slechts 20% zegt geen informatie te willen ontvangen. Informatie over aanbiedingen ontvangen we het liefst één keer per maand. Ruim 20% van de respondenten ontvangt ook graag wekelijks informatie over aanbiedingen. Met dank aan: PostNL werkt veel voor aanbieders van attracties en evenementen. PostNL beschikt daardoor over veel kennis en ervaring over welke vormen van communicatie met (potentiële) bezoekers kansrijk zijn en welke niet. Met dit Customer Journey onderzoek biedt PostNL deze aanbieders inzicht en inspiratie om op een andere manier te kijken naar hun communicatie met nieuwe en bestaande klanten. www.postnl.nl / www.cendris.nl Infographic Vrijetijd