Het ‘Health Club Management Handbook 2015’ is weer verschenen. In 255 pagina’s wordt verslag gedaan van de diverse ontwikkelingen in sportscholen, fitnesscentra en bij wellness-aanbieders (specifiek in Groot Brittannië). Van het handboek is een gratis online bladerbare versie beschikbaar. We lichten graag enkele artikelen uit het handboek uit: Het ‘Health Club Management Handbook 2015’ is weer verschenen. In 255 pagina’s wordt verslag gedaan van de diverse ontwikkelingen in sportscholen, fitnesscentra en bij wellness-aanbieders (specifiek in Groot Brittannië). Van het handboek is een gratis online bladerbare versie beschikbaar. We lichten graag enkele artikelen uit het handboek uit: fitnessTrends in fitness (p. 12) Hierin komen diverse trends aan bod:
  1.  Mentale gezondheid
  2.  Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  3.  Van fitness naar een totale gezonde leefstijl
  4.  De speelfactor is in opkomst
  5.  Fitness als medicijn
  6.  Aandacht voor het lichaam als systeem
  7.  Gevolgen van overdosis gezondheidsproducten
  8.  Superfoods
  9.  Meten met je mobieltje
  10.  Kansen van de virtuele omgeving
  11.  Aandacht voor eenzaamheid
  12.  De menselijke cyclussen
  13.  Fitness op zoek naar extremen en uitdagingen
  14.  Hersenonderzoek – relatie tussen lichaam en geest
Een zelfde soort overzicht is ook gemaakt voor Spa’s (p. 22) In 20 pagina’s worden de nieuwe projecten in de sector beschreven in de Development Pipeline (p30) Vanaf pagina 50 volgt een overzicht van grote onderzoeken in fitness en health die het afgelopen jaar zijn afgerond. Een van die onderzoeken, van Mintel, hebben we hier onder nog even kort uitgelicht: Kansen en bedreigingen in de Fitness-markt (p. 62) Dit artikel is gebaseerd op een onderzoek van Mintel naar de ontwikkelingen in de Fitnessmarkt. Die is redelijk ongeschonden door de crisis gekomen. Er treed wel verzadiging op in de markt, en dat vraagt om nieuwe strategieën. Mintel verwacht dat twee vormen uitkristalliseren: de full service formules en de kleine locale fitnessbedrijven. Mintel deed ook onderzoek naar mogelijke nieuwe doelgroepen voor de fitnessbedrijven om de totale markt te laten groeien. De grootste bariere blijkt ‘Gebrek aan motivatie om het sporten vol te houden’. De kleinere locaties, met een persoonlijke aanpak, lijken het best geschikt om deze doelgroep aan zich te binden. De grotere bedrijven zijn vaak wat te ver doorgeschoten met het automatiseren van de begeleiding. In de rubriek Industry Insights (p. 78) zijn diverse artikelen geplaatst die kunnen worden geschaard onder de noemer ‘trendwatchen’. Onderwerpen zijn:
  • - De Tijdgeest: beschrijving van 6 trends in fitness
  • - High-tech future
  • - The year ahead; vooruitblik op 2015
  • - 2015 predictions; kansen en bedreigingen in de fitnesssector op een rijtje gezet.
  • - De Europese fitnessmarkt
  • - Wereldtrends in fitness
  • - Doing wel by doing good
Het laatste deel van het boek bestaat uit een gouden gids / index van de fitness-sector. Maar die is vooral gericht op de Britse markt. Het boek is op papier te bestellen of gratis online door te bladeren