Bij aanvang van de Horecava heeft Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een update van de horecabranche in 2015 gegeven. Er is sprake van licht herstel in de branche en het vertrouwen van horecaondernemers neemt toe. De ruim 44.000 horecavestigingen zetten in 2014 in totaal 13,8 miljard euro om. Bij aanvang van de Horecava heeft Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een update van de horecabranche in 2015 gegeven. Er is sprake van licht herstel in de branche en het vertrouwen van horecaondernemers neemt toe. De ruim 44.000 horecavestigingen zetten in 2014 in totaal 13,8 miljard euro om. horecasector

De horecabranche blijft, met ruim 30.000 werkgevers en 300.000 medewerkers, een stabiele factor voor de Nederlandse economie. “Een blijvende focus op rendementsverbetering en investeringen in nieuwe gastvrijheidsconcepten, hebben bijgedragen aan het herstel in de branche. Ongeveer 55% van de horecabedrijven groeit. Maar er is zorg over de 45% die nog moeite heeft om herstel te tonen.“, aldus Lodewijk van der Grinten (algemeen directeur KHN). 4,6% groei ten opzicht van vorig jaar De totale omzet van 13,8 miljard is een groei van 4,6% ten opzichte van vorig jaar. Deze groei is voornamelijk volumegroei (3,3%); 1,3% groei komt voort uit prijsaanpassingen mede door de vele lastenstijgingen. Hotels doen het vooral in en rond groot Amsterdam goed, mede door het inkomende toerisme. Daarbuiten hebben bedrijven het moeilijker. De totale ‘horecakoek’ blijft ten opzichte van het bruto nationaal product ongeveer hetzelfde. Onderscheidende horeca in stad & provincie De sector groeit door onderscheidende concepten zoals combinaties van gastvrijheid & retail. Een voorbeeld hiervan is een wijnhandel en schoenenzaak ineen. KHN maakt zich ook in 2015 sterk voor een bruisende horeca, die een belangrijk deel vormt van onze binnensteden en provincies. Daar liggen kansen voor horecaondernemers, maar alleen als hier sprake is van een eerlijk speelveld. Oftewel: gelijke vestigingsregels voor retail en horeca. Ook zijn er kansen voor specialisaties binnen de traditionele horeca, zoals een café dat zich toelegt op speciaalbieren. Investeren Over toekomstige investeringen en de werkgelegenheid in de branche zijn de ondernemers ook positiever dan voorgaande jaren. In 2015 wordt, in tegenstelling tot vorig jaar, door het grootste deel van horecaondernemers geen krimp voorzien op het gebied van investeringen en werkgelegenheid. Belastingherziening De politiek wil het belastingstelsel veranderen: minder belasting op arbeid en meer uit BTW, groene heffingen en lokale heffingen. KHN vindt lastenverschuiving geen oplossing en maakt zich sterk voor lastenvermindering. Een hoger BTW-tarief (van 6% naar 21%) is ook slecht voor de horeca: 15% minder verdienvermogen en 55.000 minder banen in gastvrijheid. Terwijl de belastingherziening juist zou moeten leiden tot meer banen. Een Nyfer-rapport, in opdracht van de gastvrijheidsindustrie, wat eind deze maand verschijnt, onderbouwt dit. Trends in de horeca De huidige economische vooruitzichten, de toenemende complexiteit in de branche en de steeds hogere eisen van de consument vragen om meer innovatiekracht van ondernemers. Nieuwe ideeën en concepten zijn nodig om gastvrijheid een nieuwe impuls te geven. Zes consumententrends zijn hierbij belangrijk:

  1.  Retail van offline naar online
  2.  Duurzaamheid
  3.  Personalisatie
  4.  Peer-to-peer: met elkaar ruilen, handelen en regelen
  5.  Hyperactieve levensstijl: toename horecamomenten en behoefte aan snelheid
  6.  Grenzen vervagen: de vaste plaats, wordt steeds meer losgelaten, samenwerken is een must geworden.
  7.  Gezondheid heeft een groeiende waarde

Bron: persbericht Horecava