Iedere reis begint met een beslissing. Maar wanneer neemt jouw potentiële gast een beslissing? Konden we dat toch maar weten, dan wisten we precies wanneer we ons onder de aandacht zouden moeten werken, toch? Iedere reis begint met een beslissing. Maar wanneer neemt jouw potentiële gast een beslissing? Konden we dat toch maar weten, dan wisten we precies wanneer we ons onder de aandacht zouden moeten werken, toch? [caption id="attachment_32849" align="alignright" width="281"]waar gaan we dit jaar op vakantie? waar gaan we dit jaar op vakantie?[/caption] Maar wat wanneer je eigen gasten hun achterban, hun eigen netwerk enthousiast maken voor jouw producten en diensten. Die weten als geen ander wanneer er een beslissing wordt genomen. En misschien nog wel belangrijker, ze kunnen hun eigen enthousiaste verhaal vertellen. Tenminste als wij de verhalen hebben beleefd die het delen waard zijn. En daarvoor moet je echt van goede huize komen. Uit onderzoek blijkt dat mensen pas spontaan gaan werken voor je, wanneer je een belevenis hebt gegeven die minstens als een negen op de schaal van tien wordt gegeven. Dat is niet niks, en dat lukt ons nooit om dat al onze gasten mee te kunnen geven. Nu zou je ervoor kunnen kiezen dat alle gasten zo ongeveer een 7.8 gaan geven, dat is al 0.3 punt hoger dan gemiddeld. (Uit onderzoek blijkt ook dat elke organisatie in Nederland gemiddeld een 7.5 krijgt van haar eigen gasten) Maar met een 7.8 heb ik nog steeds geen gasten die voor mij aan het werk gaan, op het juiste beslissingsmoment. Want de het verhaal is dan nog steeds geen negen of hoger. Dus proberen we met ons team steeds maar weer een paar gasten wel met een tien naar huis te laten gaan. Een tien, omdat ze dat verhaal tot in lengte van jaren, zich nog altijd zullen herinneren. Het hoogst haalbare, voor een kleiner groepje gasten, elke dag weer opnieuw. En dan moet dat kleine groepje groter zijn, dan het groepje gasten dat onze camping met een minder dan een zes beoordelen. Het is als het ware een soort aftreksom, je droomgasten - de teleurgestelde = de groei die je het jaar erop gaat realiseren. En door dat maar jaar in en jaar uit vol te houden, groeien we gestaag naar een positie hoger dan het branchegemiddelde. Het is een duurzame wijze van groei, die als beste het beslissingsmoment van nieuwe, potentiële gasten weet te bepalen. Waarbij het enthousiasmeren op dat juiste beslissingsmoment het verschil maakt! Dan snap ik niet dat er nog organisaties zijn die nog steeds geloven in suffe standjes op beurzen, advertenties in kranten en magazines. Hoe goed je ook kijkt naar de big data om het juiste beslissingsmoment zo goed mogelijk te bepalen, het enthousiasmeren: gaat dat wel in een advertentie of met een stand? Ik ben benieuwd naar je reactie, wees welkom! De polletjes, watersportcamping Heeg