Sportscholen zijn vaak meester in het binden van klanten. Volgens de Consumentenbond zijn veel bedrijven inmiddels iets te fanatiek geworden in het vasthouden van klanten; "Veel sportscholen houden zich niet aan wettelijke incassoregels, en de Consumentenbond krijgt ook regelmatig klachten over het opzeggen van een sportabonnement." Brancheorganisatie Fit!Vak noemt de reactie van de consumentenbond overtrokken en laat weten dat veruit de meeste bedrijven hun zaakjes prima voor elkaar hebben.  Sportscholen zijn vaak meester in het binden van klanten. Volgens de Consumentenbond zijn veel bedrijven inmiddels iets te fanatiek geworden in het vasthouden van klanten; "Veel sportscholen houden zich niet aan wettelijke incassoregels, en de Consumentenbond krijgt ook regelmatig klachten over het opzeggen van een sportabonnement." Brancheorganisatie Fit!Vak noemt de reactie van de consumentenbond overtrokken en laat weten dat veruit de meeste bedrijven hun zaakjes prima voor elkaar hebben.  Abductor Squeeze 1Incasso

Volgens de wet moeten bedrijven bij een mislukte incasso een schriftelijke herinnering sturen met de mogelijkheid het bedrag, zónder extra kosten binnen twee weken alsnog te betalen. Toch hebben vier sportscholen in hun voorwaarden staan dat ze direct of na één week, kosten in rekening kunnen brengen bij een mislukte incasso. Health City en Laco melden bovendien dat ze bij te laat betalen in één keer alle resterende termijnen van het lidmaatschap mogen innen. 'Volstrekt onredelijk', vindt de Consumentenbond. Geschillencommissie De Consumentenbond onderzocht de voorwaarden en prijzen van SportCity, Fitland, Fit All Day, Laco, Trainmore, Basic-Fit, Fit For Free en HealthCity. De eerste vijf zijn aangesloten bij de branchevereniging Fit!Vak waarmee de Consumentenbond in 2012 eerlijke, klantvriendelijke Algemene Voorwaarden opstelde. De Consumentenbond heeft de branchevereniging en de sportscholen aangesproken op de voorwaarden. Fit!vak zegt toe de ketens extra te gaan controleren. Een aantal sportscholen zegt in de praktijk coulanter te zijn dan op papier. De Consumentenbond wil dit in de voorwaarden zien. Bron, en meer informatie: www.consumentenbond.nl Reactie van Fit!Vak We vroegen n.a.v. de publicatie van de consumentenbond ook naar een reactie van Fit!Vak Zij reageren sceptisch op de conclusies: "Wij zijn van mening dat de fitnessbranche over het algemeen haar zaakjes goed voor elkaar heeft tegenwoordig en dat de consument alle bescherming geniet, die je mag en kan verwachten. Het is dan ook heel jammer dat de consumentenbond de situatie in onze branche op een dergelijke negatieve manier in het artikel denkt neer te moeten zetten. Sinds 2012 heeft de fitnessbranche uniforme algemene leveringsvoorwaarden die zijn overeengekomen met de Consumentenbond. Voor de fitnesscentra die zijn aangesloten bij Fit!vak is het hanteren van deze voorwaarden een verplichting, het maakt onderdeel uit van de keuring. De ketens, en zeker bepaalde bedrijfsformules, hebben meer moeite met het implementeren van deze voorwaarden. Dat is de reden waarom een aantal grote ketens geen volwaardig lid is van Fit!vak. Met de ketens die wel lid zijn, proberen we zo goed mogelijk ruggespraak te houden m.b.t. de problemen waar zij tegen aanlopen aangaande de voorwaarden." Meer informatie: www.fitvak.nl