“Er was eens een professional bij een Frans attractiepark…” Geloof me of niet, maar dit is een waargebeurd verhaal. Tijdens een gesprek deelde hij met mij: “Nee, het is niet nodig om op mijn merchandise logo’s van het park te printen.” Ik was hogelijk verbaasd, want er waren verder totaal geen belemmeringen om dit te doen en de souvenirs hun werk te laten doen als merk-ambassadeurs. “Er was eens een professional bij een Frans attractiepark…” Geloof me of niet, maar dit is een waargebeurd verhaal. Tijdens een gesprek deelde hij met mij: “Nee, het is niet nodig om op mijn merchandise logo’s van het park te printen.” Ik was hogelijk verbaasd, want er waren verder totaal geen belemmeringen om dit te doen en de souvenirs hun werk te laten doen als merk-ambassadeurs.

[caption id="attachment_28884" align="alignright" width="263"]Souvenirshop Harry Potter Souvenirshop Harry Potter[/caption] Naar mijn mening heeft de verkoop van producten op een attractiepark meerdere doelen. Het is meer dan een verdienmodel met aantrekkelijke marges. Een zeer belangrijke meerwaarde ligt in het positioneren van je merk. De souvenirs / retail zouden altijd een onderdeel moeten uitmaken van je marketingcommunicatieplan. Deze past in het rijtje van adverteren, brochures, evenementen, social media e.d.. De gadgets zijn de stille getuigen; zij vertellen a.h.w. het verhaal van een parkbezoek en symboliseren de emotie die je in het park meekrijgt. Dat doen zij effectiever dan bijvoorbeeld een brochure. Als je op je werk je college koffie ziet drinken uit de koffiemok uit het park, dan komen de herinneringen vanzelf weer bovendrijven. Waarom werkt een souvenir zo krachtig? De producten worden, na het bezoek, opgenomen in de persoonlijke leefomgeving van de gasten. De boodschap die het souvenir meedraagt is een persoonlijk verhaal en daarmee extra inspirerend. Ter illustratie: het setje dat kinderen meekrijgen na hun schoolreisje: …geeft een herinnering aan een beleving, …kan een aanleiding voor een gespreksonderwerp, …betrekt de andere kinderen die het souvenir herkennen. [caption id="attachment_28885" align="alignright" width="262"]Wizarding World of Harry Potter Wizarding World of Harry Potter[/caption] Als tegenwerping kun je me natuurlijk vertellen: “Tja, jij bent bevooroordeeld omdat je zelf souvenirconcepten verkoopt.” Eigenlijk is het omgekeerde gebeurd. Het is mijn werk geworden omdat ik deze visie volg. En ik ben niet de enige. Dat blijkt wel uit de overweldigende successen van de grote parken in de wereld. Kijk maar eens hoe het Duitse EuropaPark, en hoe de Wizarding World of Harry Potter hun strategie aanpakken. Om nog even terug te komen op het begin van dit artikel: “Praten we over een logo op een tas, of een tas die jouw merk door het hele land brengt?" Slimme gepositioneerde gadgets kunnen bijzondere beelden oproepen. Het zijn ‘bommetjes van herinneringen.’ Persoonlijk vind ik de onnodige, maar onweerstaanbare gadgets gewoon leuk. Met een professionele blik kan ik helemaal enthousiast worden van bijvoorbeeld een dolfijn-mok die een interactie heeft met een augmented reality app. (zie foto) en die de dolfijnen in beweging laat komen. Een eyecatcher die indruk maakt. [caption id="attachment_28886" align="alignright" width="233"]mok met augmented reality toevoeging mok met augmented reality toevoeging[/caption] De merchandise is de enige marketingtool die ik ken, die je ook nog geld oplevert. Is het dan van groot belang om de inkoopprijs drie of vier keer terug te halen? Naar mijn mening is het beter om genoegen te nemen met iets minder marge, en meer te letten op de manier waarop de merchandise werkzaam is als promotie- en merkervaringstool. Met dank aan: Luca Liboa The Merchandise Lab Telefoon: 070 – 2629705 https://www.facebook.com/TheMerchandiseLab