“Hou het simpel voor het beste resultaat.”. Ik ga je geen verhaal vertellen van creatieve professionals die willen verrassen met een complexe uiteenzetting over de waarde van mascottes. Wel neem ik je graag mee in mijn praktijkverhaal als marketingmanager van een tuinpark in Italië; Sigurta, een van de meest geprezen parken in Europa. “Hou het simpel voor het beste resultaat.”. Ik ga je geen verhaal vertellen van creatieve professionals die willen verrassen met een complexe uiteenzetting over de waarde van mascottes. Wel neem ik je graag mee in mijn praktijkverhaal als marketingmanager van een tuinpark in Italië; Sigurta, een van de meest geprezen parken in Europa. [caption id="attachment_28210" align="alignright" width="282"]het schetsontwerp het schetsontwerp[/caption] Herpositionering De eigenaren van het park besloten dat het tijd was voor een strategische herpositionering, waarin gekeken werd naar doelstellingen, het imago, de dienstverlening en faciliteiten en ook de merchandising. We bedachten dat een nieuwe mascotte moest voldoen aan eigenschappen als: familiegeoriënteerd, vrolijk en aangenaam gezelschap. Het werd uiteindelijk een slimme eekhoorn met een opvallend lichte gecoate staart en op zijn kop de hoed van Napoleon. Een pluche dier en een pak Ik herinner me nog goed het advies van Diego: “Hou het simpel voor het beste resultaat…” Over het pluche karakter was iedereen meteen enthousiast, maar er ontstonden problemen toen we kostuums wilden maken voor de acteurs in het park. Doordat het publiek de wollige pluchen versie zo leuk vonden, konden we er niet onderuit om ook de pakken lekker wollig te maken. Dat bleek niet bepaald een pretje voor de acteurs die met drie kilo aan pak moesten wandelen, dansen en acteren; en dat onder de brandende Italiaanse zon. Bovendien waren na drie maanden al de eerste reparaties aan de staart noodzakelijk. [caption id="attachment_28211" align="alignright" width="271"]2 statues mascotte bij de ingang[/caption] Van ontwerp naar praktijk In de praktijk blijkt het soms lastig om in de conceptfase van een ontwerp alle consequenties voor het gebruik te onderkennen. De meeste ontwerpen voor characters beginnen met het artistieke proces van het ontwerp. Inmiddels werk ik voor een bedrijf dat betrokken is bij het uitwerken van producten rondom zo’n ontwerp, en ik kan mijn klanten alleen maar een welgemeend advies meegeven in de fase van het schetsontwerp: “Hou het basisontwerp écht simpel voor het beste eindresultaat van je producten.” Met een goede basisschets kun je je op termijn veel geld en ongemak besparen. Denk bijvoorbeeld eens wat er met het ontwerp gebeurt als je het gebruikt op: een sleutelhanger van 3 cm hoog, een pluche knuffeldier van 30 cm, een kostuum van 1 meter 80, een beeld van polyester bij de ingang van 5 meter of een 20 meter hoge luchtballon. Kijk ook alvast naar de kosten van een borduurwerkje op een hoed. Wie verder vooruit denkt, houdt ook rekening met de [caption id="attachment_28212" align="alignright" width="267"]nieuwe mogelijkheden met augmented reality nieuwe mogelijkheden met augmented reality[/caption] omgeving waarin de mascotte wordt verkocht. Bijvoorbeeld de inrichting van een themahoek in de souvenirshop. En heb je al eens nagedacht over de mogelijkheden van augmented reality? Nu nog spaarzaam aanwezig, maar een grote trend voor de toekomst. Prioriteiten Uit ervaring weet ik dat bezoekers van een attractiepark bij de aanschaf van een mascotte worden aangetrokken door – de heldere uitstraling van de ogen – het knuffelgehalte – of de mascotte makkelijk rechtop blijft zitten – een ongebruikelijke hoed of andere kleding – producten rondom een interactieve vloer – een eerste ervaring met een hologram. Besteed niet teveel aandacht aan zaken die de klant niet belangrijk vind, zoals – de vorm van de knoopjes op een broek – of de kleur van de schoenveters. Met dank aan: Luca Liboa The Merchandise Lab in Den Haag Telefoon: 070 - 2629705 https://www.facebook.com/TheMerchandiseLab De Merchandise Lab verzorgt de volledige ontwikkeling van merchandise-concepten; van ontwerp tot productie (souvenirs en meer). In Nederland zijn zij o.a. verantwoordelijk voor de complete ontwikkeling en inrichting van het retailconcept bij de Heineken Experience.