NBTC-NIPO reseearch publiceert eind april een onderzoeksrapport waarin Reizen 3.0 wordt beschreven. Centraal staan vier trends die het zoek- en boekgedrag ingrijpend beïnvloeden. Zo heeft de ontwikkeling van mobiel internet ervoor gezorgd dat we overal een vakantie kunnen regelen en spelen sociale netwerken een steeds grotere rol in de vakantiekeuze. Daarnaast ontwikkelt de techniek aan de aanbodzijde zich zo dat vakantiegangers hun (unieke) vakantie geheel naar wens online kunnen samenstellen en boeken. Maar die behoefte om ‘in control’ te zijn gaat verder dan dat. NBTC-NIPO reseearch publiceert eind april een onderzoeksrapport waarin Reizen 3.0 wordt beschreven. Centraal staan vier trends die het zoek- en boekgedrag ingrijpend beïnvloeden. Zo heeft de ontwikkeling van mobiel internet ervoor gezorgd dat we overal een vakantie kunnen regelen en spelen sociale netwerken een steeds grotere rol in de vakantiekeuze. Daarnaast ontwikkelt de techniek aan de aanbodzijde zich zo dat vakantiegangers hun (unieke) vakantie geheel naar wens online kunnen samenstellen en boeken. Maar die behoefte om ‘in control’ te zijn gaat verder dan dat.

[caption id="attachment_27856" align="alignright" width="231"]infographic zoek en boekgedrag infographic zoek en boekgedrag (grotere versie onderaan de pagina op NBTC Nipo Reseach)[/caption] Hierbij alvast een samenvatting van de vier trends. In het onderzoek wordt een uitsplitsing gemaakt voor vakanties in eigen land en het buitenland. Daarnaast is er aandacht voor verschillen tussen type vakantiegangers door bijvoorbeeld te kijken naar kenmerken als gezinscyclus en sociale klasse. 1. Mobiel internet Beschrijft de mate waarin vakantiegangers online zijn voor, tijdens en na de vakantie en in hoeverre dit middels een mobiel apparaat is. We onderzoeken de voorkeur van verschillende type apparaten (desktop, laptop, tablet en smartphone) tijdens verschillende fasen van het zoek- en boekproces. Wel type apparaat heeft bijvoorbeeld de voorkeur bij het inspiratie opdoen en welke gebruikt men eerder voor het boeken van een vakantie? Ook gaat deze trend in op de omvang en potentie van mobiele boekingen (boekingen die middels een mobiel apparaat na vertrek gemaakt zijn). 2. Social travelling Gaat zowel in op social media (zoals Facebook, LinkedIn, Instagram) als social travelling (zoals Airbnb, social seating, GetYourGuide). Het beschrijft de rol van social media voor, tijdens en na de vakantie. In hoeverre boeken de Nederlandse vakantiegangers momenteel via een social travel site en wat is de potentie ervan. 3. Dynamic packaging Dit onderwerp gaat in op de ontwikkeling van de samengestelde reizen en daarbinnen specifiek de reizen waarbij de boeking via één bemiddelaar heeft gelopen (dynamic packaging). Daarnaast beschrijven we de houding van de Nederlandse vakantiegangers ten opzichte van de pakketreis versus de samengestelde reis. 4. Nieuwe boekingskanalen We geven inzicht in de totale markt voor vakantieboekingen per boekingskanaal (denk aan reisbureau, touroperator, online bemiddelings-instantie etc.). En gaan dieper in op de voor de consument relatief nieuwe boekingskanalen zoals zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s), reisplatforms waarop mensen hun reiswensen kunnen plaatsen en veiling- en kortingsites. Hoeveel Nederlanders maken daar gebruik van en wat is de potentie van deze kanalen in de komende jaren? De rapportage De resultaten worden gepubliceerd door NBTC-NIPO Research in de vorm van een PowerPoint rapport. Het rapport verschijnt eind april 2014. De kosten van het themarapport ‘Innovatie in reizen 2013’ bedragen € 2.950,- (excl. btw). Meer informatie en bestellen: www.nbtcniporesearch.nl