Hé, jij daar! Hoe heet jij? Jouw naam geeft jou een onderscheidend vermogen dat niemand van je af kan pakken. Het is dus niet vreemd dat bedrijven namen gebruiken op hun producten. Maar koopt de consument werkelijk meer als zijn of haar naam er op staat? Hé, jij daar! Hoe heet jij? Jouw naam geeft jou een onderscheidend vermogen dat niemand van je af kan pakken. Het is dus niet vreemd dat bedrijven namen gebruiken op hun producten. Maar koopt de consument werkelijk meer als zijn of haar naam er op staat? Zet je ego opzij

Consumenten willen graag gezien worden, houden er van om informatie te delen en willen meedenken. Vooral Generatie Y heeft een uitgesproken mening en vindt zichzelf belangrijk (soms tot ergernis van generatie X). Toch moet je als X-er (35-50 jaar) je ego aan de kant zetten en zien dat de jong volwassenen (20-35 jaar) een doelgroep is die te verleiden valt met iets simpels, hun naam. Schoen in de maak Converse en Nike weten al jaren hoe zij de aandacht van deze doelgroep trekken. Zij waren de voorlopers van ‘custom made’ producten. De consument krijgt bij deze bedrijven de kans om een eigen schoen te maken. Precies in de kleuren en vorm zoals jij dat zelf wilt. Echter zit daar vaak een behoorlijk prijskaartje aan vast. [caption id="attachment_22499" align="aligncenter" width="342"]vrijdagmiddagblog_naam Nutella naam-actie (juni/juli 2013)[/caption] Naam-acties in Nederland Coca Cola en Nutella snappen het beter en creëren met hun naam-acties een verhoging in de aankoop. Werkelijke cijfers heb ik niet, maar ik ben er zeker van dat er meer flesjes Coca Cola zijn gekocht en Nutella in één maand tijd alle 100.000 etiketten kwijt was. Coca Cola krijgt van mij wel iets meer credits, omdat zij naast de slimme aanpak van de naam, het product ook exclusief aanbieden. Per maand verschijnen er nieuwe namen, waardoor er bij de consument een ‘must’ wordt geactiveerd om het te kopen. Als je het nu niet koopt is je naam straks uitverkocht. Bijzondere souvenirs Binnen de souvenirs werken naamproducten ook goed. Het liefst producten die op de plaats zelf voorzien worden van je naam, zodat je als winkel niet blijft zitten met alle slechtlopende namen. Denk hierbij aan het graferen van namen in sleutelhangers en de rijstekorrel met naam aan een ketting. Tot volgende week! Een naam blijft dus een bijzonder onderdeel van de consument om in te zetten in de verkoop. Nu ben ik natuurlijk benieuwd wie van jullie een pot Nutella of flesje Coca Cola met eigen naam in de kast heeft staan! Laat een reactie hieronder of op twitter achter. Tot volgende week! Ruby Kramer - PanterKist