De zomerhitte is niet goed voor de Tilburgse kermis. Het bezoekersaantal is laag: miljoenen minder omzet voor exploitanten, horeca en detailhandel! Mensen die anders de kermis zouden bezoeken, gaan tijdens de hittegolf van deze week liever naar het zwembad of strand. Het bezoekersaantal daalt. Roze Maandag, traditiegetrouw de beste bezochte dag-, trok dit jaar ongeveer 300.000 bezoekers. Meer dan 10 procent minder bezoekers dan in 2012!
Strop voor ondernemers en gemeente
Het lijkt erop dat de hittegolf verder doorzet, met logischerwijs ook op de andere dagen minder bezoekers. De omzet van exploitanten, horeca en detailhandel daalt dan naar verwachting met circa 2 miljoen euro. Vooral de exploitanten van de kermisattracties zijn hiervan de dupe: zij betalen fors voor hun standplaats. Sterk lagere inkomsten betekent dat de exploitatie van de attracties onder druk staat. Dit kan exploitanten in liquiditeits-problemen brengen. Ook de gemeente Tilburg heeft een strop: de inkomsten uit vergunningen waren al meer dan € 400.000 lager dan in eerdere jaren, en nu maakt zij ook nog eens extra kosten voor extra ambulances en meer water om het publiek te koelen. Voor de detaillisten is het vooral erg jammer: gemis aan inkomsten vanwege dit voor hen aantrekkelijke evenement! Kortom: mooi weer is fijn voor de Tilburgse Kermis, een hittegolf is echter teveel van het goede!
Wie betaalt de rekening?
De vraag blijft over wat dit jaar waarschijnlijk fors lagere inkomsten tot gevolg hebben voor de langere termijn. Gaat de gemeente de kosten volgend jaar doorberekenen aan de exploitanten, waardoor de kosten voor standplaatsen hoger worden? Of haken kermisexploitanten zelf af? De Tilburgse Kermis is van groot belang voor Tilburg: het is één van de grootste evenementen van Nederland met een bestedingsimpuls van € 25 miljoen per jaar! Ons advies: na afloop rustig evalueren en vooral geen ad-hoc wijzigingen doorvoeren: de grootste kermis van Nederland is voor Tilburg en omgeving veel te belangrijk!
Met dank aan:
ZKA leisure consultants