Het CBS publiceerde donderdag de jaarlijkse gegevens over vakantiebestedingen van Nederlanders. De crisis blijkt weinig invloed te hebben op deze uitgavencategorie; de gemiddelde besteding voor buitenlandse vakanties steeg in 2012 met 3,5% naar € 692.  De gemiddelde besteding aan binnenlandse vakanties was € 157 in 2012; een stijging van 1,3% t.o.v. 2011. Het CBS publiceerde donderdag de jaarlijkse gegevens over vakantiebestedingen van Nederlanders. De crisis blijkt weinig invloed te hebben op deze uitgavencategorie; de gemiddelde besteding voor buitenlandse vakanties steeg in 2012 met 3,5% naar € 692.  De gemiddelde besteding aan binnenlandse vakanties was € 157 in 2012; een stijging van 1,3% t.o.v. 2011.

[caption id="attachment_20096" align="alignright" width="270"](Hof van Saksen, Drenthe) (Hof van Saksen, Drenthe)[/caption] Nog enkele statistieken: Het totaal aantal vakanties van Nederlanders steeg in 2012 met 1,2% t.o.v. 2011 naar 36.748.000 81,4% van de Nederlanders ging in 2012 op vakantie. Dit percentage lag in 2011 op 81,9%. Op de langere termijn is het een relatief hoog percentage. In het jaar 2000, lag deze quote bijvoorbeeld op 79,4%. Nederlanders besteden 49,3% van hun vakanties in eigen land. Nederlanders geven in totaal 2,9 miljard Euro uit aan binnenlandse vakanties. Dat is 18% van de totale vakantiebestedingen. 82 % gaat dus op aan uitgaven voor de buitenlandse vakanties. In 2000 lag de quote 'Besteed aan binnenlandse vakanties' / 'besteed aan buitenlandse vakanties' op 20% / 80%.  Die verhouding is dus niet zo veel veranderd in 2012.   Vakanties in Nederlandse toeristengebieden Zonder nadere toelichting hebben we gegevens over 2011 en 2012 op een rijtje gezet voor de verschillende toeristengebieden. De cijfers die worden vergeleken: het aantal vakanties in de betreffende gebieden. Volgens de definitie van het CBS is een vakantie: 'Een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met ten minste één overnachting.' Opvallende trends in verblijfsaccommodaties Dezelfde statistieken hebben we ook op een rijtje gezet voor de vorm van verblijfsaccommodatie (voor zowel binnen- als buitenlandse vakanties). Hier valt vooral de sterke stijging op van logeren bij particulieren.  In de markt is dit zichtbaar door de opkomst van bemiddelingspartijen als AirBnB en Wimdu. Ook de populariteit van hotels nam toe in 2012 t.o.v. 2011. De meest dramatische daler in dit lijstje is 'de groepsaccommodatie'.  Een mogelijke oorzaak kwamen we al eerder op het spoor; In de definitie van het CBS worden de middelgrote groepsaccommodaties op bungalowparken toegerekend aan de vakantiebungalows. (zie ook artikel: Bungalowparken actiever op de groepenmarkt.)   Bron, en meer informatie: CBS; vakanties kerncijfers