Ondernemers helpen hun bedrijfsadministratie zó in te richten, dat ze - waar nodig aantoonbaar - kunnen sturen op cijfers. Met dat doel lanceren MKB-Nederland en de adviseurs en accountants van Flynth op 9 april 2013 tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht de campagne ‘Sturen op cijfers’. Ondernemers helpen hun bedrijfsadministratie zó in te richten, dat ze - waar nodig aantoonbaar - kunnen sturen op cijfers. Met dat doel lanceren MKB-Nederland en de adviseurs en accountants van Flynth op 9 april 2013 tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht de campagne ‘Sturen op cijfers’.

Vorig jaar behaalde het aantal faillissementen in Nederland het trieste hoogterecord van 11.235 (CBS). Vooral in de bouw en de handel, beide afhankelijk van de binnenlandse uitgaven, vallen harde klappen. Als gevolg van de aanhoudende crisis komen steeds meer ondernemers in de financiële problemen, terwijl dat zeker niet altijd nodig is. Zowel MKB-Nederland als Flynth constateert dat met name kleinere bedrijven hun administratie vaak onvoldoende op orde hebben. Daardoor hebben ze geen betrouwbaar beeld van de stand van zaken binnen het bedrijf. Een gebrekkige administratie maakt ondernemers ook kansloos als zij bij een bank aankloppen voor krediet. Het goed bijhouden van de administratie maakt het mogelijk om te sturen op real-time online managementinformatie. Denk aan het vergelijken van de tussentijdse resultaten met de begroting en het voorgaande jaar, daaraan conclusies verbinden en bijsturen waar nodig. “Wanneer een ondernemer kan aantonen dat hij stuurt op de cijfers, doordat hij zijn administratie zo heeft ingericht dat die cijfers ook direct beschikbaar zijn, dan vergroot dat zijn mogelijkheden voor een financiering aanzienlijk”, zegt Maarten Zemann, directeur MKB Advies bij Flynth. Ondernemers helpen de regie te pakken Juist in de huidige economische omstandigheden hebben mkb-ondernemers behoefte aan praktisch inzicht en ondersteuning bij de regie op hun financiële huishouding. Met de campagne Sturen op cijfers willen MKB-Nederland en Flynth hen daarbij helpen. Het uiteindelijke doel is dat ondernemers zich met al hun activiteiten structureel richten op waardecreatie en waardegroei. Maar in eerste instantie zal het bij veel bedrijven vooral een kwestie zijn van het hoofd boven water houden. Op de website www.mkbservicedesk.nl/financieledesk krijgt de ondernemer uitgebreide informatie over de verschillende facetten van de financiële bedrijfsvoering. Met een interactieve scan kan hij/zij zelf testen in hoeverre de administratie op orde is en in hoeverre hij/zij het bedrijf op basis van de cijfers kan sturen. Op grond van de resultaten van de scan ontvangt de ondernemer gericht advies om zichzelf te verbeteren.