De ADAC (Duitse variant van de ANWB) heeft op de ITB vakbeurs in Berlijn een rapport gepubliceerd over het reisgedrag van de Duitse vakantieganger. Kampeerreizen, stedentrips en cruises zitten bij onze Oosterburen in de lift (omhoog). De ADAC (Duitse variant van de ANWB) heeft op de ITB vakbeurs in Berlijn een rapport gepubliceerd over het reisgedrag van de Duitse vakantieganger. Kampeerreizen, stedentrips en cruises zitten bij onze Oosterburen in de lift (omhoog).

Een beknopt overzicht uit het rapport: De top 5 van bestemmingen waar Duitsers in 2011 op vakantie willen:

  1. Italië (10,4%)
  2. Spanje (9,7%)
  3. Oostenrijk (6,0%)
  4. Turkije (3,9%)
  5. Frankrijk (3,5%)

De Benelux is in dit favorietenlijstje in de achterhoede te vinden met 1,6% Duitser maakt steeds meer vakanties Als de cijfers van 1995 worden afgezet tegen 2010, dan ontstaat het volgende beeld: één keer op vakantie (-2,7%) ; twee keer op vakantie (+1,3%); drie keer of meer op vakantie (+6,6%) Een half jaar voor de feitelijke vakantie is 65% van de vakantiegangers al begonnen met de vakantieplanning. Een kwart jaar van tevoren staan de vakantieplannen van 80% van de Duitsers al op de agenda. Er is wel een trend om de beslissing voor de accommodatie wat langer uit te stellen.. Stedenreizen, campingvakanties en cruises zitten in de lift. Vakantiegangers naar de Benelux zijn relatief weinig loyaal aan het vakantieland. 38,4% van de bezoekers uit 2010 wil in 2011 weer op vakantie naar de Benelux. Landen met de grootste 'merkentrouw' zijn Duitsland (72,2%), Zuid Tirol (58,8%) en Zwitserland (54,2%). De grootste groep Duitsers (58,5%) kiest voor een strand en zon vakantie. Dat is veruit de populairste vakantievorm. Toch neemt de populariteit van strandvakanties wel af. In 1998 koos nog 64,5% voor zon, zee en strand. Onbedorven natuur staat bovenaan op het wensenlijstje Bij de keuze voor vakantie kunt u de Duitse toerist het best verleiden met het volgende aanbod:

  • Onbedorven natuur (31,2%)
  • Andere, bijzondere cultuur (30,1%)
  • Fitness activiteiten (29,6%)
  • In contact komen met de locale bevolking (22,3%)
  • Musea / tentoonstellingen (17,1%)

Het internet is met 65% veruit de belangrijkste bron van informatie. Alhoewel ook de traditionele kampeergidsen nog prima scoren bij de camperaars (65%) en de overige kampeerders (42,6%). Meer informatie: ADAC Reisemonitor 2011 Engelse versie (pdf)