‘Van virtual reality naar real virtuality’; de digitale wereld maakt steeds meer deel uit van ons werkelijke dagelijkse leven. En de spelvormen, die hier ruimschoots aanwezig zijn, gaan straks dus ook in ons dagelijks leven een rol gaan spelen. Dat beeld schetste Jeroen van Mastricht aan de aanwezige congresgangers. Deze ontwikkeling biedt kansen om ‘spelenderwijs’ allerlei doelstellingen te halen en problemen op te lossen.  ‘Van virtual reality naar real virtuality’; de digitale wereld maakt steeds meer deel uit van ons werkelijke dagelijkse leven. En de spelvormen, die hier ruimschoots aanwezig zijn, gaan straks dus ook in ons dagelijks leven een rol gaan spelen. Dat beeld schetste Jeroen van Mastricht aan de aanwezige congresgangers. Deze ontwikkeling biedt kansen om ‘spelenderwijs’ allerlei doelstellingen te halen en problemen op te lossen. 

[caption id="attachment_15632" align="alignright" width="270"] Deze combinatie van games en erfgoed wordt dus niet bedoeld (uit de presentatie van Jeroen van Mastricht )[/caption] Volop kansen Musea, erfgoedinstellingen en gamesbedrijven kwamen op 2 oktober naar Utrecht om te bekijken waar er kansen liggen. Games zijn niet nieuw. Het plaatje van Holle Bolle Gijs in de Efteling werd als voorbeeld aangehaald van een spelvorm (papier hier) die al heel lang goed werkt. Dankzij computers, internet, mobiele applicatie en digitalisering ontstaan er wel veel nieuwe mogelijkheden. De algemene teneur van de erfgoedinstellingen: “Enthousiast over de kansen, maar hoe organiseren we de financiering.” Tips van Sharna Jackson (Tate kunstmuseum) om succesvol een passend spel te ontwikkelen: -          Ga zelf diverse spellen spelen en gebruik die ervaring in je opdrachtformulering -          Geef de spelontwikkelaar de ruimte. Geef je eigen doelstellingen, deel ideeën, maar laat de spelontwikkeling over aan professionals. Jan Pieter van Seventer van de Dutch Game Garden maakte vooral enkele praktische zaken zichtbaar: Speltheorie vs verhaallijn Er zijn verschillende typen games-ontwikkelaars. Dat heeft vooral te maken met de uitgangspunten voor het spelontwerp. De twee hoofdstromingen:

  1. Ontwerpers  die uitgaan van speltheorieën. Daarbij staat de techniek en theorie van een succesvol spel (o.a. beloning) voorop
  2. De tweede groep neemt de verhaallijn als basis. Welk avontuur gaat de speler beleven, en bouwt daar een spel omheen.

De meeste ontwerpers kiezen voor een mixvorm van beide theorieën. Twee doelstellingen Het doel in het spel is niet hetzelfde als het doel dat je met het spel wilt bereiken. Zorg dat je deze beide doelen niet door elkaar heen haalt. Terwijl de speler op zoek gaat naar een beloning, kun je tijdens het spel allerlei nuttige informatie inbouwen. Dit principe is niet nieuw. Van Seventer haalt daasr een jeugdervaring als voorbeeld bij:  “Volgens mij heb ik in verkeerspark Assen allerlei verkeersregel geleerd, maar destijds ik gewoon aan het spelen.” [caption id="attachment_15633" align="alignright" width="270"] Prijsindicatie games (klik voor een vergroting)[/caption] Kostenplaatje De mooiste en meest aansprekende spellen zijn de 3D spellen, waarbij een landschap bijna levensecht wordt opgebouwd. Maar daar hangt meteen ook een hoog prijskaartje aan omdat dit met veel tijd en handwerk moet worden opgebouwd. In de sheet van hiernaast wordt een indicatie gegeven van prijzen van spelontwikkeling. De prijzen lopen bij ongeveer € 8000,- voor een simpele 2D flashgame. Er wordt bij sommige bedrijven gewerkt met standaardsjablonen, waarop steeds nieuwe spellen worden ontwikkeld, en dat kan de prijs nog wat verder drukken. Meer informatie: Erfgoed 2.0; o.a. de presentatie van deze inspiratiedag Dutch game garden: bedrijfsverzamelgebouw van kleinere spelontwikkelaars www.gamesindustrie.nl actuele database met gamesbedrijven Pretwerk visie De erfgoedsector heeft volop interessante historische verhalen in huis. Als je die verhalen als basis neemt voor een spelvorm, dan kan een aantrekkelijk recreatief aanbod ontstaan. Zorg er vooral voor dat de gebruiker het spel leuk vindt, en bouw daar de eigen (educatieve) doelstellingen daar omheen. Zoek ook contact met de recreatieve en horecasector. Behoefte aan authenticiteit is in de recreatiesector een trend met kansen, en daar speel  je op in met ‘waar gebeurde verhalen uit de streek’. Door samenwerking kunnen investeringskosten worden gedeeld en marketing versterkt. door Walter Jonker Levend Land communicatie / Pretwerk.nl www.levendland.nl walter@levendland.nl