Inspelen op de Duitse gast

In de eerste drie maanden van 2012 nam het aantal gasten uit Duitsland toe met 5%. (zie cijfers NBTC) Bedrijven die ook graag meer Duitse gasten op hun bedrijf willen ontvangen, doen er verstandig aan om zich te verdiepen in de culturele achtergronden. De Nederlands Duitse Handelskammer (DNHK) verzorgt daarom cultuurtrainingen die veel bezocht worden door MKB-bedrijven met ambities over de grens. De eerstvolgende vindt plaats op 25 september in Den Bosch.

Toerisme en cultuur
Onlangs organiseerde de DNHK een maatwerk seminar voor het Duitse Ruhr Turismus, bedoeld om Nederlandse vakantiegangers naar het Ruhrgebied te trekken. De focus lag daar vooral op het leren van de basis van de taal. Kiona Jansen: “Nederlanders vinden het ook leuk om te worden aangesproken in de eigen taal. Als we zo’n maatwerk programma voor Nederland zouden opstellen, dan zou een ‘beginnerscursus taal’ daarbij een minder belangrijke rol spelen; maar taal blijft wel een belangrijk onderdeel. Veel bedrijven laten kansen liggen omdat ze te weinig weten van de verschillen in zakencultuur, wetgeving en actuele trends.”

Zakelijke cultuurverschillen
Op 25 september wordt in Den Bosch een seminar georganiseerd voor bedrijven die zakelijk willen samenwerken met Duitse partners. Dit seminar geeft inzicht in de belangrijkste culturele verschillen in de Nederlands-Duitse zakenwereld. Door middel van interactieve oefeningen krijgt u nieuwe inzichten in Duitse omgangsvormen en waar u op moet letten. Bovendien kunt u tijdens discussies en aan de hand van praktijkvoorbeelden leren van de ervaringen van anderen. Het seminar helpt om communicatieproblemen te voorkomen en een succesvolle samenwerking met onze oosterburen te creëren.

meer informatie: www.dnhk.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *