Onze buurlanden zijn overwegend positief over de ontwikkeling van hun vakantie-industrie. In Stuttgart kwamen tijdens de opening van de CMT vakantiebeurs diverse deskundigen aan het woord, die een positief beeld schetsten. In Vlaanderen blikte minister van Toerisme, Geert Bourgeois, positief terug op het vakantieseizoen 2011. Onze buurlanden zijn overwegend positief over de ontwikkeling van hun vakantie-industrie. In Stuttgart kwamen tijdens de opening van de CMT vakantiebeurs diverse deskundigen aan het woord, die een positief beeld schetsten. In Vlaanderen blikte minister van Toerisme, Geert Bourgeois, positief terug op het vakantieseizoen 2011.

Duitsland crisisbestendig

Tijdens de opening van de Duitse CMT vakantiebeurs in Stuttgart werd een zonnig beeld geschetst voor de Duitsland als vakantieland. Duitsland heeft in 2011 een prima jaar achter de rug. De UN World Travel Organisation (UNWTO) verwacht voor 2012 een groei van 3,5% in het internationale reisverkeer, en de Duitse reisindustrie verwacht daarvan te kunnen profiteren. Van de Euro-onzekerheid of Economische tegenwind lijkt de Duitse vakantieganger zich weinig aan te trekken: 24% van de Duitsers is van plan om in 2012 meer te gaan reizen;  29% verwacht meer geld aan vakanties uit te geven. Kamperen in de lift Een opvallende trend bij onze Oosterburen is de groei in populariteit van kamperen. Dr. Holger Siebert van het ‘Caravaning Industrie Verband’ meldt met trots een twee-cijferige groei van het aantal verkochte campers en caravans in Duitsland en ook voor 2012 worden weer goede verkopen verwacht. De ADAC ziet vooral veel goede kansen voor campings in de buurt van natuurgebieden, met goede wellness faciliteiten en leuke voorzieningen voor de kinderen. meer informatie: www.messe-stuttgart.de   [caption id="attachment_9928" align="alignright" width="270" caption="Nieuwpoort (foto door Toerisme Vlaanderen & Brussel)"][/caption]

Meer toeristen in Vlaanderen in 2011

Vlaams minister van toerisme, Geert Bourgeois, maakte bekend dat er van begin januari tot eind september 2011 3,6 % meer overnachtingen zijn geboekt dan in dezelfde periode in 2010. Het aantal aankomsten (toeristen en zakenlieden) groeide nog sneller dan de overnachtingen, namelijk met 5,2 %. Ook in Vlaanderen is de trend dat de verblijven gemiddeld gezien korter worden. Alle bestemmingen, en de kunststeden in het bijzonder, gingen vooruit. “Op basis van voorlopige cijfers kreeg Vlaanderen de eerste negen maanden van 2011 ruim 8,2 miljoen aankomsten. Dat zijn er meer dan 400.000 meer dan in dezelfde periode van 2010,” aldus toerismeminister Geert Bourgeois. ”Het totale aantal overnachtingen in de eerste negen maanden (19,3 miljoen) is goed voor 80 % van het aantal overnachtingen op jaarbasis.” In heel Vlaanderen stegen de overnachtingen. Vooral de kunststeden deden het goed, met groeicijfers tot 6,5% in Mechelen, 5,2 % in Antwerpen en 12,7 % in Brugge. De kust kent een beperkte groei van 0,6 %. Vooral de maanden maart en juni lieten een erg sterke groei zien (+14 % en +20 %), en ook in januari en april was er een mooie stijging van het verblijfstoerisme. Net als Nederland, had Vlaanderen te maken met Het mooi voorzomers weer. De buitenlandse markt groeide in de eerste negen maanden van 2011 met 3 %. In absolute aantallen betekende dat voor alle buitenlandse markten samen een stijging van 300.000 buitenlandse overnachtingen ten opzichte van 2010. Binnenlandse vakantiegangers en dito zakenlieden realiseerden 365.000 overnachtingen meer dan in dezelfde periode van 2010, wat overeenkomt met een procentuele stijging van 4 %. Het bezoek aan Vlaanderen vanuit de Verenigde Staten en Frankrijk kende de grootste absolute groei (elk +53.000 overnachtingen), gevolgd door Spanje (+46.000) en Rusland (+32.000). Ook Italië, Duitsland en China noteerden een groei tussen 20.000 en 30.000 overnachtingen. De Chinese markt kent na Rusland (+35 %) de grootste relatieve groei, met + 29 %. De enige daling was te situeren bij de cijfers voor Nederland en het Verenigd Koninkrijk: het aantal Nederlandse overnachtingen ging 4% achteruit, en het Verenigd Koninkrijk liet een daling van – 1% optekenen. Voor Nederland ging het om de eerste daling na jaren van sterke groei. Andere bronnen toonden ondertussen aan dat er een algemene daling is in het vakantiegedrag van de Nederlanders in 2011. meer informatie: www.toerismevlaanderen.be