Uit cijfers van de Stratech Benchmark blijkt dat de onzekerheid rondom het coronavirus invloed heeft op het boekingsgedrag voor 2021. Hoe heeft de voorjaarsvakantie gepresteerd ten opzichte van vorig jaar? En hoe zit het op dit moment met de reserveringen voor de zomervakantie?

Boekingen in de recreatiebranche in 2021

Een jaar geleden was net ‘patient zero’ in Nederland ontdekt, maakten we ons nog weinig zorgen over het coronavirus en waren er nog geen maatregelen getroffen. Dat het virus voor de recreatiebranche vergaande gevolgen zou hebben, werd echter wel snel duidelijk. Waar eigenlijk alle recreatieondernemers een slecht voorseizoen gedraaid hebben, was de zomer juist weer goed. Maatregelen zijn ondertussen weer aangescherpt, waardoor een groot deel van de voorzieningen gesloten moet blijven. Heeft deze onzekerheid invloed op het aantal boekingen? En misschien nog wel interessanter, op de gemiddelde lead time (hoe ver van tevoren er wordt geboekt) van boekingen? En wat betekent dit vervolgens voor recreatieondernemers.

Boekingsgedrag 2021 ten opzichte van 2020: de voorjaarsvakantie

Nu de voorjaarsvakantie achter de rug is, kunnen we terugkijken naar de cijfers en het boekingsgedrag vergeleken met de voorjaarsvakantie van 2020. We vergelijken misschien wel twee verschillende situaties - een jaar pre-corona en een jaar midden in de coronacrisis - maar juist dit maakt het extra interessant. Om ons heen, maar ook in de media, horen we geluiden dat mensen het thuis zitten beu zijn en er graag op uit willen. Dit is ook terug te zien in de boekingen voor de voorjaarsvakantie in 2021: vergeleken met dezelfde periode vorig jaar zien we een overall toename in het aantal boekingen van 3,5% met een bijbehorende omzetstijging van 7,3%.

Dat de cijfers op groen staan komt met name door de verhuuraccommodaties die de afgelopen periode bovengemiddeld gepresteerd hebben. Hier zien we, vergeleken met de voorjaarsvakantie van 2020, 9,5% meer reserveringen en 10,3% meer omzet genoteerd staan. Maar er zijn ook tegenvallende cijfers te presenteren. Hoewel het weer in de voorjaarsvakantie goed was, zijn de cijfers voor kamperen dat totaal niet. De gesloten faciliteiten, zoals het sanitair, spelen hier duidelijk een grote rol in. De kampeerplaatsen laten ruim 24,8% minder reserveringen zien, met als gevolg dat er 38,7% minder omzet gemaakt is.

De reserveringen voor de verhuuraccommodaties deze voorjaarsvakantie zijn laat binnengekomen. Dit zien we eigenlijk ieder jaar, omdat het weer zo belangrijk is voor boekingen in deze periode, maar dit jaar werd er nóg later dan normaal geboekt. Waar vorig jaar januari en februari goed waren voor gezamenlijk 71% van alle reserveringen voor de voorjaarsvakantie, waren deze maanden dit jaar goed voor maar liefst 78% van alle boekingen. Hoogstwaarschijnlijk heeft de coronacrisis, en de onzekerheid die de crisis met zich meebrengt, hier mee te maken. Dit, in combinatie met het feit dat er eigenlijk meestal nog voldoende plaatsen vrij zijn in de voorjaarsvakantie, heeft gasten waarschijnlijk doen besluiten om te wachten met boeken tot er meer zekerheid gegeven kon worden. Gasten die dit jaar alsnog besloten om te gaan kamperen, hebben de reservering erg laat gemaakt. Van alle reserveringen werd 94% in de maand februari gemaakt, waar vorig jaar januari nog goed was voor 61% van alle reserveringen.

Boekingen voor de zomervakantie

Voor de zomervakantie zien we dat er op dit moment, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, groene cijfers genoteerd staan: er zijn zelfs 15,7% meer reserveringen gemaakt en 23,9% meer omzet ingeboekt. Gasten boeken dus niet alleen meer, maar zijn ook nog eens bereid meer uit te geven aan een verblijf.

Zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties lopen voor, waarbij de kampeerplekken het op papier net iets beter doen. Hiervoor staan momenteel 20,2% meer reserveringen genoteerd, die goed zijn voor 28,5% meer omzet. De verhuuraccommodaties doen het ook goed met 10,7% meer reserveringen tegenover een 20,9% hogere omzet. Van alle reserveringen die reeds gemaakt zijn voor de zomervakantie van 2021, is een groot deel in januari en februari gemaakt. Dit geldt voor zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties. Deze twee maanden waren goed voor 43% van alle boekingen.

Waarom boekt de gast steeds vroeger?

De zomervakantie wordt dus gemiddeld vroeger geboekt dan vorig jaar. Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit deels te maken met de coronacrisis. Toch zien we dit al jaren, in ieder geval sinds 2018. Hoe komt dit? Onze partner ZKA FrY licht toe wat de belangrijkste drie oorzaken zijn van deze trend en geeft daarnaast praktische tips voor het verhogen van de leadtime.

De invloed van de eerste van deze redenen wordt versterkt door de coronacrisis. Daarom zien we juist nu een heel grote sprong in de lead time voor de zomervakantie.

FOMO: Fear Of Missing Out

De eerste reden dat gasten vroeg boeken is het fenomeen FOMO: Fear Of Missing Out. Uit onderzoek blijkt dat mensen sterk gemotiveerd worden om verliezen te voorkomen. We willen te allen tijde voorkomen dat we te laat zijn en geen plekje meer kunnen krijgen op onze favoriete camping of vakantiepark. Het veelvuldig gebruik van social media heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat steeds meer mensen het gevoel van FOMO ervaren. Juist dit jaar wordt FOMO met betrekking tot een vakantie veelvuldig ervaren. Vorig jaar was er veel volgeboekt doordat veel mensen in eigen land op vakantie gingen. De kans is groot dat dit ook weer dit jaar zal gebeuren. Een relatief nieuwe verschijning in de recreatiesector speelt dit jaar ook mee in het aanwakkeren van het gevoel van FOMO, namelijk dynamic pricing. De grote schaarste vorig jaar heeft ervoor gezorgd dat meerdere verblijfsaanbieders (voornamelijk ook de grote ketens) hun prijzen verhoogd hebben en voor dit jaar gekozen hebben om te werken met dynamic pricing. Mensen zijn hiervan op de hoogte en met de verwachte schaarste van dit jaar worden we gemotiveerd vroeg te gaan boeken. In ieder geval voordat de prijzen door de hoge vraag weer stijgen en we onze ‘goedkope’ vakantie ‘verliezen'.

Digitalisering

De tweede reden is de steeds verdergaande digitalisering. Digitalisering is niet meer weg te denken uit de reisbranche. Het boeken van vakanties wordt gemakkelijker en er is een hoge mate van transparantie in prijs en aanbod voor gasten. Online kan al vroeg geboekt worden. Maar dit niet alleen. Boeken is gemakkelijker, voelt daarom laagdrempeliger en daarom boeken we eerder. Daarnaast biedt online data ook een schat aan informatie en inzichten waarmee boekings- en reisgedrag nauwgezet kan worden geanalyseerd. Deze inzichten kunnen vervolgens worden vertaald naar specifieke (reis)producten die aansluiten bij de wensen van de gast. Dit zorgt voor overtuigingskracht waardoor onzekerheid over de vakantie weg wordt genomen en gasten (vroeg) boeken.

Grote aanbieders

Ten derde hebben de grotere partijen een steeds groter marktaandeel in de recreatiebranche. Zij bieden de mogelijkheid om al ver van tevoren te boeken. Hierbij achterblijven is eigenlijk geen optie. Andere verblijfsaanbieders weten dit. Steeds meer aanbieders bieden daarom de mogelijkheid om vroeg te boeken. Een simpele reden waarom er steeds eerder geboekt wordt voor de zomervakantie.
Tips voor verlenging van je leadtime

Vroege boekingen zijn fijn

Daar zal bijna iedere ondernemer het mee eens zijn. Wanneer boekingen voorlopen op vorig jaar geeft dit een gevoel van zekerheid en bevestiging. Daarnaast kunnen vroege boekingen voor de zomervakantie ervoor zorgen dat er meer liquide middelen zijn om te investeren in de winter. Ook voor de planning is het voor ondernemers fijn om al vroeg te weten waar ze aan toe zijn. En, niet onbelangrijk, de omzet per gast kan worden verhoogd doordat de customer journey langer wordt. Veel extra producten kunnen worden aangeboden zonder dat de gast het gevoel krijgt overspoeld te worden met extra aanbiedingen. Het regelmatig kunnen contacteren van de gast voorafgaand aan hun verblijf zorgt voor de gast ook voor voorpret en het gevoel van verbondenheid. Gasten geven meer uit wanneer ze je ‘aardig vinden’. Een win-win situatie dus. Maar hoe zorg je er als ondernemer nou voor dat gasten vroeg boeken? Hiervoor hebben we vijf tips.

  • Tip 1: Werk met soepele annuleringsvoorwaarden: Soepele annuleringsvoorwaarden nemen onzekerheid weg bij gasten. Wanneer ze later toch niet tevreden zijn met hun keus voor de camping of vakantiepark kunnen ze namelijk altijd (tegen goede voorwaarden) annuleren. Kortom, de drempel voor boeken wordt vroegtijdig weggenomen waardoor er eerder geboekt wordt. En het grote voordeel hiervan? Velen zullen hun vakantie niet omboeken omdat ze na boeken direct meer waarde hechten aan hun vakantie. Het bezitten van iets zorgt er namelijk voor dat we de waarde ervan hoger vinden (het endowment effect).
  • Tip 2: Zorg ervoor dat je bovenaan staat op Google: Ver van tevoren zijn potentiële gasten nog minder specifiek aan het zoeken naar vakanties. Ze hebben nog niet besloten naar welke camping of vakantiepark ze willen gaan. Juist in deze fase is het belangrijk om top of mind te zijn bij potentiële gasten. Immers, een voorwaarde voor boekingen is dat je meegenomen wordt in de overweging. Bovenaan staan op Google helpt hierbij.
  • Tip 3: Zet de boekingen minimaal een jaar van tevoren open: Tevreden gasten willen vaak al tijdens hun vakantie boeken voor volgend jaar. Grote kans dat ze dan ook ongeveer in dezelfde periode willen boeken. Als dat dan niet kan, verdwijnt het momentum en is er een kans dat ze, als ze weer eenmaal thuis zijn, toch voor een andere aanbieder kiezen.
  • Tip 4: Werk met gespreide betalingen: De meeste mensen moeten sparen voor hun vakantie. Ver vooraf hebben ze nog niet het volledige bedrag voor de vakantie gespaard. Door gasten niet in één keer het volledige bedrag te laten betalen, wordt de mogelijkheid geboden om toch al vroeg te boeken.
  • Tip 5: Werk met vroegboekkorting: Het aanbieden van een gunstigere prijs wanneer er vroeg wordt geboekt kan gasten overtuigen om snel te boeken. Vroegboekkorting geven kan op meerdere manieren. Er kan natuurlijk een lagere prijs gevraagd worden maar je kan ook extra (gratis) faciliteiten, zoals huurfietsen, bieden wanneer gasten vroeg boeken.

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van vele miljoenen aan omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht.

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  •     Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  •     Meer rendement uit je accommodaties halen
  •     Hogere bezettingsgraad realiseren
  •     Meer omzet genereren

Met dank aan: (auteur): Rob Stevens is als Account Manager bij Stratech verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS. Neem voor meer informatie over de Benchmark contact met hem op!

Bron en meer informatie: www.stratech.nl