De financiële situatie van ARTIS, inclusief het Planetarium en Micropia, is zorgwekkend. De historische dierentuin van Amsterdam is in een jaar tijd voor de derde keer op rij gesloten voor bezoekers als gevolg van de coronacrisis.

Het aantal bezoekers in 2020 halveerde ten opzichte van 2019. De verkoop van dagkaarten liep zelfs met 63% terug. Hoewel de inkomsten sterk dalen, lopen de kosten gewoon door. Per dag kost het bijna €60.000 om ARTIS draaiend te houden. Voor dit bedrag worden de dieren, planten en microben verzorgd en onderhoudt het park ook de ruim 80 gebouwen die in ARTIS staan, waarvan 27 rijksmonumenten. De penibele situatie leidt tot ingrijpende maatregelen, het vertrek van de leeuwen en een landelijke steuncampagne.

“We hebben een enorm financieel tekort. Het jaar zijn we gestart met een gesloten park. Het is onzeker wanneer ARTIS weer bezoekers mag verwelkomen. We sluiten 2020 af met een miljoenenverlies en voor 2021 ziet het er vooralsnog heel slecht uit. De komende 5 jaar komen we meer dan €20 miljoen tekort voor noodzakelijk onderhoud en investeringen in bijvoorbeeld aanpassingen van dierverblijven. Daarom zijn we genoodzaakt ingrijpende beslissingen te nemen”, aldus ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius.

Leeuwen verlaten ARTIS

Het valt ARTIS ontzettend zwaar, maar de leeuwen zullen ARTIS medio februari verlaten. In de zorgelijke financiële situatie is er geen geld om het gereedliggende plan voor het nieuwe leeuwenverblijf uit te voeren. ARTIS heeft het masterplan 2030 voorlopig stop moeten zetten. “Het was een moeilijke beslissing, want de leeuwen zijn een deel van de identiteit van ARTIS. Het is een prachtige groep dieren waar wij erg aan gehecht zijn. Maar aangezien er geen perspectief is wanneer we wél een groter leeuwenverblijf kunnen realiseren en de mogelijkheid zich nu voordeed om de leeuwen bij elkaar te houden op een ruimere plek, hebben we hier toch toe besloten. De drie leeuwen, twee leeuwinnen en een mannelijke leeuw, gaan samen naar een dierentuin in Frankrijk. Hier krijgen ze een mooi verblijf”, aldus Sutorius.

Oproep voor steun

ARTIS start vandaag ook een landelijke campagne: #vergeetARTISniet. De campagne roept bezoekers, vrienden en liefhebbers op om het iconische park financieel te steunen. Zo kan iedereen meehelpen om ervoor te zorgen dat ook de volgende generaties herinneringen kunnen blijven maken in ARTIS. ARTIS roept mensen ook op om hun mooiste herinnering aan ARTIS te delen. Diverse bekende Nederlanders hebben belangeloos aan deze campagne meegewerkt. Zij delen hun ARTIS-herinneringen in de podcastserie ARTIS vergeet je niet die vanaf dit weekend te beluisteren is. “ARTIS wil een breed publiek blijvend inspireren en stimuleren verantwoordelijk met de natuur om te gaan en uitgroeien tot een toonaangevend kennisinstituut op het gebied van duurzaamheid, biodiversiteit en natuurbehoud. Want zo’n plek is in deze tijden meer nodig dan ooit. Maar daarvoor hebben we wel geld nodig”, zegt Sutorius.

De campagne is mede mogelijk gemaakt door Jeroen Hofman Fotografie, Soundcircus Soundstudios, Dag & Nacht Media, digitaal marketingbureau Code d’Azur en Dawn, alle gevestigd in Amsterdam.

Meer informatie: www.artis.nl/vergeetartisniet